Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. september, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona har kjøpt Nordens to første hydrogenbiler vel vitende om at nettopp hydrogen er framtidens drivstoff. Miljøet er avhengig av ny teknologi, og med hydrogen på tanken kan eneste utslipp være rent vann.
Siden hydrogen som drivstoff er nytt for de fleste, vil Bellona gjennom disse første hydrogenbilene lokke fram interesse og investeringsvilje i denne nye teknologien. Sammen med AGA setter vi opp en enkel fyllestasjon, og gjennom en intensiv serie av foredrag, utstillinger og prøvekjøringer rettet mot næringslivet, vil vi bygge opp den første etterspørselen etter hydrogenbiler.
For å få kommersielle hydrogenbiler til Norge på et tidlig stadium, vil det være en stor fordel å kunne dokumentere erfaringer med hydrogendrift. I tillegg må en infrastruktur med fyllestasjoner og godkjente verksteder være påbegynt.
Prosjektfinansiering
Totalutgiftene til prosjektets første tre år er anslått til to millioner kroner. Samferdselsdepartementet har gått inn med 500.000, mens resten skal hentes inn gjennom sponsoravtaler/annonsering på bilene.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...