
Avslører myter om den nordlige sjørute
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. september, 2002
Skrevet av: Runar Forseth
Nyheter
Når hydrogen brenner er det eneste avfallsproduktet rent vann. Sammen med det høye energiinnholdet gjør dette hydrogen til en langt bedre energibærer enn dagens oljeprodukter (bensin, diesel, metanol, naturgass). Ved å benytte brenselsceller istedenfor tradisjonelle forbrenningsløsninger oppnås i tillegg økt energiøkonomi, samtidig som en unngår danning av NOx som følge av forbrenningstemperaturen.
Du finner nesten alt du trenger å vite om brenselsceller i hydrogenrapportens kapittel 2.3.1.
Løser to miljøproblemer på en gang
Transportsektorens enorme forbruk av fossile brensler medfører særlig to store miljøproblemer: Lokal forurensning (smog) og økt drivhuseffekt (global oppvarming). Ved en overgang til hydrogen som drivstoff elimineres begge disse problemene. At man samtidig blir kvitt mye av trafikkstøyen skader heller ikke.
De fleste av de store bilfabrikkantene jobber i dag med å utvikle hydrogendrevne biler. Dette har vi skrevet mye om i hydrogenrapportens kapittel 3.1.1.
Bærer, ikke kilde
I motsetning til olje, gass og reformerte produkter som bensin, er hydrogen ikke en energikilde. Hydrogen (H2) finnes ikke fritt i naturen, men må, enkelt sagt, frigjøres fra f.eks. vann (H2O) i en prosess som forbruker omlag like mye energi som hydrogenet seinere kan gi fra seg i f.eks. en bilmotor. Derfor kalles hydrogen en energibærer.
Så selv om hydrogen, gjerne i kombinasjon med rene el-løsninger, er en glimrende løsning for transportsektoren, er det slett ingen løsning på det å skaffe til vege nok energi i første omgang. Til det trengs en massiv utbygging av fornybare energikilder.
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...
– Russland er fortsatt verdens største eksportør av atomkraftverk. Det er et stort problem at vestlige land fortsatt kjøper russisk uran og kjernefys...
– CO2 er en forurensning som det er for billig å slippe ut, sa Bellonas seniorrådgiver Cathrine Ringstad under WCCUS-konferansen i Bergen. World C...