– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. oktober, 2005
Skrevet av: Helle Veiersted
Nyheter
Det nye gassfartøyet er en hybridmodell som bruker LNG-gass (flytende naturgass) som drivstoff. Slike gassfartøy har store miljømessige og økonomiske fordeler. Foruten et betydelig lavere drivstofforbruk, reduseres utslipp av NOx med inntil 90 prosent sammenliknet med et konvensjonelt maskineri.
Miljøvennlig profil
Byggingen av det gassdrevne skipet inngår som en del av Kystvaktens selvpålagte miljøprofil. Det inngår også i arbeidet med å oppgradere flåten med spesialdesignede kystvaktfartøy. I følge informasjonsansvarlig Dag Rydmark i Kystvakten slår man dermed to fluer i et smekk.
– Miljøaspektet er veldig viktig når vi nå gjør dette, sier Rydmark til Bellona Web. I tillegg er det også økonomi inne i bildet. Inntjeningspotensialet er stort, sier han.
I følge Rydmark vil man spare mye penger både både fordi båten er skreddersydd til Kystvakten, og fordi den er økonomisk i drift. I dag består store deler av Kystvaktens flåte av ombygde båter opprinnelig designet for andre formål. Med det nye fartøyet vil arbeidet dermed kunne effektiviseres. I tillegg har det nye fartøyet et mye lavere drivstoffbruk enn konvensjonelle båter. Det betyr en svært god driftsøkonomi, noe som forsterkes ytterligere med dagens høye drivstoffpriser.
Bellona er glade for myndighetenes nye innkjøp. Dette er et svært miljøvennlig og bra valg av Kystvakten, sier Isak Oksvold, fagmedarbeider i Bellona.
Mulighet for flere fartøy
Rydmark forteller at Kystvakten har opsjon på ytterligere et gassdrevet fartøy, og at flere båter vil kunne bli aktuelt.
– Dersom vi er fornøyd med fartøyet i praktisk bruk vil vi ta høyde for det neste gang vil skal oppgradere flåten, for dette er revolusjonerende, sier Dag Rydmark.
Etter planen vil fartøyet være klart for operativ tjeneste i juni 2007.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...