–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. juni, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Tankeren Moscow går nå for egen maskin igjen etter at manskapet fikk start på motoren.
Tankeren Moscow var i drift ca 11 nautiske mil nordøst for Nordkapp. Klokka 14:00 var båtens posisjon 71o 20 N, 26o 42 Ø. Moscow eies av rederiet Straits Shipholding, og drives av Novoship. Det var Straits danske agent som i formiddag meldte fra om at skipet hadde motorhavari, og at de selv forsøkte å få motoren i gang.
Russiske kystmyndigheter sa til Bellona web at kapteinen på Moscow hadde opplyst at de stoppet tankeren for å fiske, og at de ikke hadde sendt noen forespørsel om assistanse.
I drift mot Nordkapp
Det var i formiddag vestlig bris, oppholdsvær og tåkebanker i området, og vindretningen gjorde at skipet ble ført mot land, med en fart av cirka 0,5 nautiske mil per time.
Fra motorhavariet oppsto drev tankeren hele tiden mot land, og med gjeldende værforhold hadde det tatt rundt 20 timer til tankeren eventuelt nærmet seg land. Det er varslet skiftende bris og oppholdsvær utover ettermiddagen.
Kystvakten på vei
Bellona snakket i formiddag med Fiskebåtredernes forbund, som organiserer de største fiskefartøyene i Norge. Store fartøy som befant seg i nærheten kunne bli sendt mot mot havaristen for å assistere forsøk på å slepe tankeren. I følge Paul-Gustav Remøy i Fiskebåtrederne, var en stor fabrikktråler lokalisert noe lenger sør i forhold til oljetankerens posisjon. Ved hjelp av satelittsporing, som større fiskebåter er utstyrt med, kan Kystvakten spore opp hvilke fiskebåter som er i nærheten, og beordre aktuelle båter til å assistere.
Kystvakta bad også om assistanse, og sendte to skip mot tankeren. Det var beregnet at KV Svalbard vil kunne være fremme rundt midnatt.
Bygget i 1998
Tankeren gikk ut fra Murmansk havn i går, og seiler under Liberisk flagg. Moscow er av Aframax-klassen, og ble bygget på bestilling fra the Novorossiysk Shipping Company av NKK i Japan i 1998 . Den er 243 meter lang, har en død-vekt på 106 553 tonn og har dobbeltskrog. Det finnes ytterligere fem Japansk-bygde tankere i denne klassen i Russland
Pr. 21 februar i år hadde tankeren lastet 1 million tonn olje i Murmansk og via Barentshavet har fraktet denne til Vest-Europa.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...