–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. juni, 2003
Nyheter
At reglene ikke er gode nok er det en generell enighet om, og Bellona krever nå fortgang og handling i arbeidet. Bellona har satt opp følgende punkter som må bedres slik at den dramatisk økende trafikken av supertankere i nord ikke ender med en oljekatastrofe:
Tiltakene i listen over kan komme til å koste noen hundre millioner kroner over et 20 til 30 års periode. Denne summen er liten sammenlignet med hva de indirekte kostnadene ved et gigantisk oljesøl langs kysten av Nord-Norge vil bli (Lofoten- fiske- og turistnæring osv.), for ikke å snakke hva om de direkte kostnadene en oljekatastrofe i nord vil beløpe seg til. I Spania regner man flere milliarder Euro i kostnader for opprydningen etter Prestige-ulykken utenfor Galicia. Kravet mot Exxon etter fyllekjøringa i Prins Willhelm-sundet er på over 3 milliarder dollar. Ovenfornevnte kostnader for økt beredskap for å forhindre at uhell skjer vil dermed også for et forsikringsselskap fortone seg som akseptable. I denne sammenheng kan også nevnes de millioner av sjøfugl som hekker langs kysten av Nord-Norge som vanskelig kan måles i kroner og rubel.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...