–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. mai, 2000
Nyheter
EU-transportens største miljøutfordringer
European Environment Agency (EEA)lanserte onsdag rapporten «Environmental signals 2000» som er en rapport om miljøtilstanden i EU. Rapporten vil være et nyttig verktøy for politikere og andre som ønsker informasjon om miljøets tilstand i Europa eller hvordan EU-landene ligger an i forhold til de miljøpolitiske målene. I tillegg er det mulig å sammenligne landene på flere områder.
Innenfor transport er det CO2-utslippene som er vanskligst å redusere. Teknologiske fremskritt har gjort motorene mer drivstoffgjerrige, men dette er nesten veid opp av at fremkomstmidlene er blitt tyngre og har større motorer. I tillegg er belegget redusert både i person og godstransporten. Utslippene per fraktet person/godstonn og kilometer er derfor i liten grad redusert. Siden transportmengden har økt, har også CO2-utslippene økt. Fra 1990 til 1996 økte CO2-utslippene fra transport med 12%.
For utslipp av NOx og NMVOC som danner bakkenær ozon, er situasjonen lysere. Her avtar de totale utslippene, særlig på grunn av innføringen av katalysatoren. Men også her spises mye av gevinsten opp av økt transportmengde og tyngre og kraftigere kjøretøy.
Rapporten sier at politikerne bør fokusere på å redusere etterspørselen etter transport, sammen med tekniske tiltak for å øke økoeffektiviteten.
Et alternativ til store reduksjoner i transportmengde, er null-utslipps kjøretøyer. Det vil si kjøretøy drevet av hydrogen. Dette kan du lese mer om på Bellonas energi og tranportsider.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...