
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. desember, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
San Franscisco Bay området har for fjerde gang ikke klart å holde tidsfristen for å oppfylle nasjonale luftkvalitetsstandarer, ifølge Environment News Service. Dette er nå ferd med å føre til rettssak i USA.
Grunnen til at dette er en interessant nyhet for Norge, er at California leder an i virkemiddelbruk for å få nullutslippbiler på veiene. De såkalte Californiakravene setter krav til at det i 2003 skal selges 4% nullutslippsbiler.
Kravene kom i 1990 som en konsekvens av at føderale luftkvalitetskriterier skulle oppnås. At kravene fortsatt ikke er nådd, vil legge press på at Californiakravene ikke skal slakkes slik det er gjort før.
Californiakravene har vært og er, sterkt teknologidrivende. Bilsalget i California er ti ganger så stort som det norske, og er et marked som bilprodusentene ikke vil utestenge seg fra. I tillegg har fire andre stater i USA koblet seg opp mot kravene, blant annet New York.
Utviklingen av nullutslippbilen har gått fort på grunn av disse kravene, og en høy sannsynlighet for at kravene opprettholds på grunn av fortsatt dårlig luftkvalitet, har betydning for innfasing av forurensingsfrie biler også i Norge.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...