Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. desember, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
San Franscisco Bay området har for fjerde gang ikke klart å holde tidsfristen for å oppfylle nasjonale luftkvalitetsstandarer, ifølge Environment News Service. Dette er nå ferd med å føre til rettssak i USA.
Grunnen til at dette er en interessant nyhet for Norge, er at California leder an i virkemiddelbruk for å få nullutslippbiler på veiene. De såkalte Californiakravene setter krav til at det i 2003 skal selges 4% nullutslippsbiler.
Kravene kom i 1990 som en konsekvens av at føderale luftkvalitetskriterier skulle oppnås. At kravene fortsatt ikke er nådd, vil legge press på at Californiakravene ikke skal slakkes slik det er gjort før.
Californiakravene har vært og er, sterkt teknologidrivende. Bilsalget i California er ti ganger så stort som det norske, og er et marked som bilprodusentene ikke vil utestenge seg fra. I tillegg har fire andre stater i USA koblet seg opp mot kravene, blant annet New York.
Utviklingen av nullutslippbilen har gått fort på grunn av disse kravene, og en høy sannsynlighet for at kravene opprettholds på grunn av fortsatt dårlig luftkvalitet, har betydning for innfasing av forurensingsfrie biler også i Norge.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...