Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. november, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I følge tidsskriftet Transportforum er antall biler i Paris firedoblet siden 1974. Videre regner man med en vekst på 35% frem til 2015 dersom ikke noe gjøres.
Når trafikken korker seg oppstår en situasjon som er en ulempe for alle bilister; kø og tidstap. I følge Transportforum går en million arbeidstimer tapt i Paris hvert år.
Kollektiv transport er mer plasseffektivt enn personbilen. Men for å få folk til å velge disse transportmidlene må passasjerene få en fordel relativt sett til personbil. En opplagt fordel er å komme raskt frem.
I Paris har man reservert halve kjørebanen til buss og sykkel i 34 km av sentrumsgatene. Dette har gitt en redusert reisetid på opp til 50%. Selv om man ikke bringes dør til dør, kan man nå allikevel ha en tidsfordel av å kjøre kollektivt.
Tiltaket vil trolig gi en reduksjon i tidstap. Ved ytterligere tiltak kan man få en optimal situasjon. Man får i alle fall en gratis bonus; mindre forurensing, «lavere» barrierer og energieffektivitet.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...