
Avslører myter om den nordlige sjørute
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. november, 1997
Skrevet av: Roger Grøndalen
Nyheter
Dørum fikk i dag overlevert NSB Gardermobanens sterkt kritiserte plan for tetting av lekkasjene i Romeriksporten. Vår oppgave blir å kvalitetssikre den planen som er lagt fram, sier Dørum. Konsulentfirmaet Grøner AS er allerede tatt i bruk for å gjennomgå NSB Gardermobanens handlingsplan som er presentert tidligere. Samferdelsesdepartementet vil i tillegg ta i bruke det svensk selskapet VBB.
Det overordnede målet nå blir å forebygge og gjenopprette miljøskade, fastlår samferdselsministeren. Sjansen for at Gardermobanen ikke blir ferdig til åpningen av den nye hovedflyplassen i oktober neste år, er større enn noensinne.
I midten av desember vil Stortinget bli orientert om tettingsarbeidet. Hvilke ekstrautgifter dette vil føre til blir først klart i februar. Et tall som er lansert er 400 millioner – pluss minus 30 prosent. Saken vil bli lagt fram for Stortinget når tallene er klare, sier Dørum.
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...
– Russland er fortsatt verdens største eksportør av atomkraftverk. Det er et stort problem at vestlige land fortsatt kjøper russisk uran og kjernefys...
– CO2 er en forurensning som det er for billig å slippe ut, sa Bellonas seniorrådgiver Cathrine Ringstad under WCCUS-konferansen i Bergen. World C...