Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. august, 2015
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
Av de totalt 180 fergene som krysser norske fjorder, vil det lønne seg å skifte ut 84 av fergene til batteridrift og 43 ferger til hybrid drift. Det tilsvarer over 70 prosent av den norske fergeflåten. Det er hovedkonklusjonen i en fersk studie som Siemens har utført i samarbeid med Bellona.
Les hele mulighetsstudien om batteriferger her
Studien tar utgangspunkt i erfaringene fra den batterifergen «Ampere», som har benyttet de elektriske løsningene fra Siemens.
– Vi ser at elektrisk drift knuser dieselferger på lønnsomhet for syv av ti ferger. At så mange fergestrekninger allerede viser seg egnet for elektrifisering er svært positivt. Derfor bør vi sette oss høye mål om raskt å få på plass de neste batterifergene i Norge, sier Odd Moen som leder marinedivisjonen i Siemens.
Nedbetalt på fem år
Hovedfunnene i undersøkelsen er svært oppløftende med tanke på å få ned utslippene fra fergeflåten i Norge:
Siemens: Teknologien er moden
Batterifergen Ampere ble satt i drift i vinter, men så langt har ingen andre ferjestrekninger fått elektrisk drift. Nå krever Bellona at batteri- og hybridferger blir standarden når staten og fylkene utlyser nye anbud på de aktuelle strekningene.
– Omstillingen må starte nå. De nærmeste årene ti nye fergestrekninger med totalt 22 ferger ut på anbud. 20 av dem egner seg for batteridrift. Teknologien finnes og det er økonomisk lønnsomt. Det er ikke lenger noe alternativ å fortsette med miljøfiendtlige dieselferger, sier Frederic Hauge, faglig leder i Bellona.
Han krever at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen følger opp Sundvolden-erklæringen, der det står at regjeringen vil «Utarbeide krav om at alle nye offentlige kjøretøy, og alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog, benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette.»
Både Bellona og Siemens har sett seg lei på at regjeringen og Solvik-Olsen gjemmer seg bak at teknologien ikke er moden.
– Ampere har tilbakelagt en strekning tilsvarende en halv gang rundt jordkloden. Teknologien fungerer, det er bare å ta den i bruk, sier Odd Moen i Siemens.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...