–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. november, 2015
Nyheter
– Jeg skjønner ikke at de våger å ta ordet miljø i sin munn. Her gir de hundretusener i avgiftslettelser til store, tunge forurensende biler. Denne omleggingen av bilavgiften kan ta oss lenger vekk fra klimamålet, sier Hauge.
I budsjettforliket har de borgerlige partiene blitt enige om å vri bilavgiftene vekk fra bilens vekt og antall hestekrefter, men i stedet øke avgiftene for CO2- og NOx-utslipp. Siden utslippskomponentene ikke økes nok, blir store, tunge drivstoffsluk faktisk billigere.
Frp var raskt ute og feiret omleggingen. Stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) sier blant annet til Aftenbladet at «en del «moro-biler» vil bli billigere». At de borgerlige velger å gjøre biler med svært kraftig motor billigere, gjør at VG har døpt budsjettforliket for «Porsche-forliket».
Premierer utslippsjuks
Også hybridbiler blir langt billigere med den nye avgiftsmodellen. Plug-in-hybrider har ofte store drivstoffmotorer og små batterier, og er de bilene med aller størst avvik mellom oppgitte og faktiske utslipp.
– Når regjeringen krymper prisforskjellen mellom hybridbiler og nullutslippsbiler, risikerer vi at flere velger en plug-in hybrid, når man burde valgt en nullutslippsbil, sier Hauge.
Volkswagen-skandalen har vist at det er lett å fuske med bilenes oppgitte CO2- og NOx-utslipp.
– I dag tester bilfabrikantene selv sine typegodkjente utslipp, som er grunnlaget for CO2- og NOx-avgiftene. Volkswagen-saken viste at de «lave utslippene» ikke er reelle. Det såkalte «Porche-forliket» premierer bilene med størst avvik, sier Hauge.
Stadig flere bilprodusenter har blitt tatt i utslippsjuks, og denne uken ble det kjent at Renault Espace har 25 ganger høyere NOx-utslipp enn oppgitt.
Bør øke drivstoffavgiftene
– Vekt og hestekrefter er lette å måle og vanskelig å fuske med. De nye avgiftene premierer bilene med størst avvik. Når man heller ikke gjør noe med drivstoffavgiftene er det ikke sannsynlig at dette vil føre oss nærmere Norges klimamål for transportsektoren, sier Hauge.
Dersom Norge skal være i nærheten av å nå klimamålene, må alle personbiler som blir solgt i Norge om ti år være en nullutslippsbil.
– Husk at en bil som kjøpes i dag vil rulle på Norske veier i minst ti år fremover. Da kan vi ikke premiere biler med forfalskede utslippsattester og som har et helt annet klimaregnskap i praktisk bruk, sier Hauge.
SLIK ENDRES AVGIFTENE:
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...