– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. april, 2016
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
– Den elektriske revolusjonen kommer for fullt. Ikke bare innen bilindustrien; også busser, varebiler, båter og mindre anleggsmaskiner vil komme med batteri, spår Bellona-lederen.
I dag ble altså den første elbussen hurtigladet – midt på Youngstorget i Oslo. Både samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Oslo-ordfører Marianne Borgen var til stede på den første prøveturen.
– Siemens og Volvo sprenger grenser ved å vise fram disse løsningene, sa Solvik-Olsen etter prøveturen.
Han var tydelig på at politikerne må følge nøye med på den teknologiske utviklingen.
– Hvis ikke risikerer vi å bli hengende igjen i gårsdagens løsninger lenger enn nødvendig, sier statsråden.
Han tror både teknologi- og prisutviklingen vil gå i elbussens retning, og er kritisk til at hjembyen Stavanger vil satse på trolleybusser.
– Jeg ser ikke helt behovet for å slepe med seg skjøteledningen langs hele ruten, sier Solvik-Olsen, som i dag var med på sin første elektriske busstur.
Frederic Hauge var ikke førstereisgutt, men ikke mindre begeistret av den grunn.
– Jeg får følelsen av å være med på noe stort når jeg kjører rundt med elbuss i Oslo i dag. Det vi ser her kommer til å være en del av hverdagen vår veldig snart, sier Hauge.
Volvos el-busser er allerede i bruk i Hamburg og Göteborg. Per Østerstrøm fra Västtrafik i Göteborg sier at det har gått knirkefritt.
– Det har ikke vært noen innkjøringsproblemer. Bussene er veldig populære og vi har fått en mer fredelig by, sier han.
En ny rapport fra Volvo og Siemens viser at Oslo kommune kan spare 630 millioner kroner i året på å gå over til elektriske busser med hurtiglading på endeholdeplassene.
– Det tar bare 5 minutter å lade bussen nok til å komme gjennom ruta. Det koster 5 kroner. Skulle man fått samme mengde energi fra diesel, ville det kostet 50 kroner, sier Christian Jahr, leder for næringsutvikling i Siemens Mobility.
Photo:
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...