 
          – Piss i havet
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...
Nyheter
 
                                                      Publiseringsdato: 6. juni, 2016
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
I dag ble resultatet av forhandlingene om Oslopakke3 lagt frem. Store deler av veibyggingen går som planlagt, men pakken inneholder også en ny sentrumstunnel og nytt signalanlegg for T-banen, samt penger til Fornebubanen.
– Det er mye å glede seg over i denne pakken, særlig at 73 prosent skal gå til kollektivtiltak, sier fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg.
			 Daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg. 		
	
			
							
					Photo:
	
			
			Daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg. 		
	
			
							
					Photo: 				
			
			
					
	
Han er mer skeptisk til hvordan kostnadene skal dekkes inn. I tilleg til økte bompengesatser, skal også elbiler ilegges bompenger. I tillegg skal kollektivpassasjerer få økt billettpris.
– «Forurenser betaler» er et godt prinsipp. I dette tilfellet er det fossilbilene. All kunnskap viser at det er køprising og bompenger som reduserer biltrafikk, ikke bredere veier, sier Havåg.
Han mener også det er en skummel taktikk å ilegge elbilene bompenger allerede neste år, slik politikerne nå legger opp til.
– Elbilandelen i Norge er fortsatt under tre prosent, og salget har dessverre stagnert i det siste. Politikerne burde gi miljøvennlig transport all hjelp den kan få, ikke øke prisene, sier Havåg.
Fra 2018 skal elbilene betale 10 kroner per passering i rushtiden, mens dette øker til 30 kroner i 2020.
– Jeg er redd at takster på opptil 30 kroner skal gjøre det mindre attraktivt å velge en miljøbil. Elbilene utgjør bare 5,3 prosent av bompasseringene i Oslo, så dette gir heller ikke de store inntektene.
Havåg mener bompengeinntektene fra disse elbilene i stedet bør hentes inn fra forurenserne: fossilbilene.
– I 2018 vil det utgjøre ca 60 øre ekstra for fossilbilene. Det er en langt bedre måte å hente inn penger på. Dersom man først skal innføre bomavgift på elbiler, må man i det minste øke satsene for bensin- og dieselbiler like mye, sier Havåg.
For fossilbiler skal bomprisen øke til en makspris på 53 kroner i rushtiden – 20 kroner mer enn i dag.
Bellona mener også at kollektivfelt vest for Lysaker og 2+-felt på Ring 3 i Oslo burde ligge fast i avtalen. I dag heter det at Statens vegvesen skal «vurdere» og «utrede» dette.
 
          I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...
 
          – Det hjelper lite å restaurere i en overgjødslet fjord, sier Bellonas marinbiolog Jessica Anne Hough om regjeringens bevilgninger til Oslofjorden i ...
 
          Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, blir omtalt som “ansvarlig” av finansminister Jens Stoltenberg. Fagsjef Christian Eriksen mener det er en fe...
 
          Det tiende strømbruddet ved atomkraftverket i Zaporizjzja – som nå har vart i mer enn ti dager – har skapt dyp uro og debatt blant eksperter, beslutn...