–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
Det kom frem på Bellonas kickoff for klimatoppmøtet i Bonn, det såkalte COP23, som går fra 2. uke i november.
Men flere av de som var samlet på DogA i Oslo mente også at folk flest tar klimaendringen mer og mer på alvor, fordi de merkes mer, de kommer nærmere.
– Orkanene over Karibia og sørstatene i USA blir bare verre. Nå har Sørlandet opplevd en kraftig flom. Til og med hos mamma i Porsgrunn ble det lovlig vått, fortalte direktør Kristin Halvorsen i Cicero Senter for klimaforskning.
Både hun og de andre mente også at all uroen rundt president Donald Trump øker oppmerksomheten rundt klimaendringene og om arbeidet for å bremse dem.
– Men han er dessverre mer enn bare aktiv på Twitter. Det mest alvorlige er at han bygger ned klimareguleringene i USA så raskt han kan, sa Bellona-leder Frederic Hauge. USA har som kjent trukket seg fra Paris-avtalen, men denne utmeldingen tar i praksis tar tre år. Dermed vil de fortsatt være med på klimatoppmøtet, selv om de blir mindre aktive.
– Dette er noe av grunnen til at det er så viktig å holde oppe drivet fra Paris-toppmøtet oppe, sa Halvorsen.
Men også derfor vil Norge være viktig på toppmøtet, mente flere: Selv om Norge er en stor oljeprodusent, er Norge også langt fremme særlig på to spesielle områder.
– Både karbonfangst og -lagring og elektrifisering av transport til vanns og til lands er områder der Norge har mye å bidra med. Folk ser til Norge, sa Frederic Hauge. Noe av grunnen er erkjennelsen av at nettopp karbonfangst vil være avgjørende for å holde oppvarmingen av atmosfæren under 2 – helst 1,5 – grader.
Hauge sa at regjeringen sender et elendig signal når de nærmest vil stoppe arbeidet med karbonfangst, slik de foreslår i statsbudsjettet.
– Timingen foran klimatoppmøtet kunne ikke vært dårligere, slo han fast. Mens regjeringen i fjor bevilget 360 millioner til å planlegge storskala CO2-fangst, har de kuttet bevilgningen i år til 20 millioner.
Han mente forslaget om å kutte fordelene for elbiler er i samme kategori.
– De gjør jobben vanskeligere og ødelegger for Norges gode rykte, mente han.
Kuttene både for elbiler og karbonfangst og –lagring (CCS) er blitt lagt merke til ute i verden. Medier i mange land har fått det med seg. Selv kinesiske medier har skrevet om Norges bråbrems.
– Samtidig skjer det mye bra. Nettopp byene går foran, sa Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap). – Ingen amerikanske byer med over 70.000 innbyggere ga flertall for Trump, sa han.
Byrådslederen ramset opp det positive som skjer, med Europas miljøhovedstad 2019 som eksempel:
– For første gang bruker flere i Oslo offentlig transport enn privatbil, 40 % av de nye bilene som ble solgt i sommer, var elbiler, Oslo er den første byen med eget klimabudsjett, 30 km nye sykkelfelt er på plass og til sammen 9500 ladepunkter for elbiler er på gang, sa Johansen. – Liknende tiltak skjer i mange andre byer.
Han mente folk i og rundt Oslo er så miljøbevisste at noe dieselforbud, slik det er varslet i flere andre storbyer, ikke blir nødvendig. – Denne overgangen er så godt i siget at dèt vil gå av seg selv.
Colorline, Wärtsilä og MAN ga også noe glimt av den nærmeste fremtiden. Verdens hittil største hybridferge holder på å bygges; den skal gå mellom Sandefjord og Strømstad fra 2020. 60 elektriske ferger er bestilt; de første med trådløs lading. Og batteridrevne lastebiler skal også være på plass i løpet av et par år – mens også grønnsaksdyrking i ørkenområder kan bli stort.
Bakteppet for klimatoppmøtet blir uansett alvorlig. Fiji har presidentskapet.
Fiji er ett av de øysamfunnene som har bidratt minst til klimaendringene, men som rammes hardest. Den første landsbyen på Fiji, Vunidogoloa, måtte flyttes for tre år siden på grunn av stigende havnivå. En rekke andre står for tur.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...