–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. juli, 2018
Nyheter
Lekkasjen fra Sporveiens verksted på Ryen 30. mai i år sendte om lag 25.000 liter fyringsolje ut i Alnaelva. Olja la seg videre som et svart flak i Indre Oslofjord og førte til stenging av populære badeplasser. Bellona satte raskt i gang en anmeldelse av Sporveien.
Nå har også Miljødirektoratet anmeldt hendelsen. Bellona er sjokkert over opplysningene om at Sporveien unnlot å undersøke deler av sitt anlegg i 54 år. (Her kan du lese saken i Teknisk Ukeblad om dette.)
Sporveiens utslipp fra verkstedet på Ryen er et resultat av mangelfull håndtering av miljøfarlige installasjoner. I tilsynsrapporten fra Miljødirektoratets inspeksjon konstateres at Sporveien brøt forurensningsforskriften kapittel 18 (tanklagring av farlige kjemikalier og farlig avfall).
Sporveien har ikke vedlikeholdt eller hatt gode nok kontrollrutiner på sine oljetankanlegg. Miljøforurensing av dette slaget minner om fordums tilbakelagte synder. Om Bellonas egen Frederic Hauge som graver opp tønner og avdekker industriens fordekte svin på skogen.
Men utslippet fra Sporveien i Oslo kan være toppen av et isfjell, selv i 2018.
Det finnes svært mange aldrende oljetankanlegg rundt om i landet. De fleste av disse ligger nedgravd. Miljødirektoratet anslår at det finnes rundt 270.000 nedgravde oljetanker i Norge i dag. Mange av disse har ligget nedgravd i årevis.
Risikoen for lekkasjer øker når oljetankenes gjennomsnittlig levealder på rundt 30 år overskrides. Ifølge Kystverket skjer det hvert år over 100 akutte utslipp og lekkasjer av olje, drivstoff eller kjemikalier fra slike tankanlegg. De fleste av utslippene er små, men de kan likevel føre til miljøskade på omgivelsene.
I slutten av juni ble et etterlengtet forbud mot oljefyring vedtatt. Fra 1. januar 2020 blir det forbudt å bruke fyringsolje og parafin til oppvarming i privatboliger, offentlige bygg og næringsbygg. Dette forbudet har Bellona og andre jobbet for i flere år. Å forby olje til oppvarming i vannkraftlandet Norge er ikke bare opplagt klimapolitikk. Det er også et forebyggende grep mot kilder til lokal forurensning.
Norges nedgravde oljetanker ligger og eldes som tikkende miljøbomber. Bellona krever at klima- og miljøminister Ola Elvestuen prioriterer å få på plass et krav om fjerning.
I 2017 kom Miljødirektoratet med forslag om at alle oljetanker som ikke er i bruk må håndteres og fjernes. Men direktoratets anmodning er fortsatt ikke fulgt opp med krav fra øverste politiske myndighet.
Bellona oppfordrer også næringslivet selv til dugnad. Ved å kartlegge og ekspedere potensielle miljøbomber i egen drift og bakgård, kan både bedrifter og naturen rundt unngå en ny situasjon lik Sporveiens fadese i mai.
Og til statsråd Elvestuen: Her har du mulighet til å føre en enkel, men viktig, miljøseier til din curriculum vitae. Norges nedgravde oljetanker må tømmes, rengjøres og graves opp.
Denne kommentaren ble først publisert av Teknisk Ukeblad 03.07.2018.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...