Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. oktober, 2018
Skrevet av: Betzy Alexandra Kjelsberg Thangstad
Nyheter
Oslo tar et nasjonalt ansvar for at flere norske havner skal bli utslippsfri.
Handlingsplanen for Oslo havn som nullutslippshavn som ble bestilt av Oslo Bystyre i 2016 ble vedtatt i Oslo Byråd 28. juni i år. Planen skal behandles i Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo Bystyre 31. oktober.
Fagansvarlig shipping Sigurd Enge i Bellona roser Oslo Bystyre for den brede politiske enigheten om ambisjonen for Oslo Havn.
–Vi er imponert over det politiske miljøet som har vist en enighet om ambisjonene for havnen og aktivitetene der. Dette er en viktig del av pakken som gjør Oslo til en ambisiøs europeisk miljøhovedstad, sier Enge.
Bellona har vært pådriver for nullutslippsstrategien gjennom flere år og har deltatt i prosessen ledet av Byrådsavdelingen for Eierskap og Næring. I august 2016 kom Bellonas studie om landstrøm, som ble presentert for Samferdsels- og miljøkomiteen.
–Det er viktig at politikerne tar eierskap for ambisjonene for Oslo Havn slik at politikken blir del av en helhetlig plan for alle samfunnsområder og utslipp i Oslo, påpeker Enge.
Hele kysten utslippsfri
Rådgiver energi og transport Christina Ianssen i Bellona mener at Oslo Havn nå bør vise vei. Norge trenger en nasjonal plan for utbygging av energiinfrastruktur i havner.
–Havna bør være en elektrisk hub, et sentralt forsyningspunkt for fornybar energi. Den må kunne tilby landstrøm, ladestrøm, hydrogen og andre klimanøytrale energibærere, sier Ianssen, og føyer til at transport til lands også inkluderes i hub-modellen.
Sammen med NELFO og Elektroforeningen (EFO) har Bellona utviklet ti bud for å få «Utslippsfri Kyst 2040».
Utslippsfri Kyst er ifølge Ianssen mulig med tilgjengelig teknologi, men det krever forsterket infrastruktur for fornybar energi i havnene. Strømnettet på kysten bør oppgraderes med nok kapasitet.
Landstrøm til cruiseskip
Bellona mener landstrøm til cruiseskip er et helt nødvendig tiltak i Oslo Havn.
–Å kunne tilby landstrøm til cruiseskipene i Oslo vil være viktig for å vise vei for andre havner i Nord-Europa. Da kan de se at dette er en gjennomførbar og fornuftig politikk. Det vil være både et klimatiltak og et tiltak for å bedre luftkvaliteten i storbyene, sier Enge.
(Faktaboks)
Ti punkter for nullutslipp
Hele nullutslippsstrategien startet med at bystyret i 2016 vedtok ti punkter de ba byrådet utrede og gjennomføre:
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...