Nyheter

«En popstjerne, en elektrisk Panda og ubetalte bøter gjorde Norge til en elbil-oase».

Sammen med Morten Harket i AHA sørget Bellona-stifter Frederic Hauge for at Norge fikk en vellykka elbil-politikkk.
Sammen med Morten Harket i AHA sørget Bellona-stifter Frederic Hauge for at Norge fikk en vellykka elbil-politikkk.
Bellona

Publiseringsdato: 28. juli, 2021

Skrevet av: Signy Fardal

Det amerikanske bilnettstedet Hagerty.com  publiserte i går en artikkel  som forteller historien om hvordan  Norge ble til et foregangsland når det gjelder elektriske biler.  Et historie som Bellona har fortalt en rekke ganger, men som det ikke skader å gjenta. For at Bellonas stifter Frederic Hauge og Morten Harket i AHA var drivende krefter i elektrifiseringen av bilparken i Norge er det ingen tvil om.

-Norge har forelsket seg i Mustand Mach-E. Ti prosent av alt nybilsalg i landet er Fords nye elektriske modell. Dette er den mestselgende bilmodellen i dette oljerike skandinaviske landet, og forklaringen er veldig snodig. Finn fram skinnjakka og ta en håndfull mousse i håret; vi skal reise tilbake til 1985, til det øyeblikket en historisk musikkvideo skapte internasjonale bølger, skriver journalisten.

Hagerty, som startet opp som en forsikringsselskap, er i dag verdens største medlemsorganisasjon for bilentusiaster med sine over 600 000 medlemmer. Selskapet utgir et livsstilsmagasin for bilentusiaster og Hagerty.com har bortimot 400 000 daglige lesere.

Les artikkelen her.