Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. september, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
I Arendal jobbes det for å utvikle et prosjekt hvor batteriene som skal skipes ut i verden fra Morrow Batteries, skal fraktes til havnen med el-lastebiler som får strøm fra asfalten.
I dag må elbil-sjåførene stoppe på ladestasjoner langs veien for å lade batteriene
– I fremtiden kan de slippe det, sier Bellona-stifter Frederic Hauge til VG.
I forbindelse med grunnsteinsnedleggelsen for første byggetrinn av Morrow Batteries i Arendal denne uka fortalte Frederic Hauge om pilotprosjektet til VG.
– Vi håper å kunne anlegge den første veistrekningen i Norge med trådløs lading av kjøretøy. Det betyr at det legges tråder under asfalten, som gjør at lastebilene lader batteriene sine mens de kjører, sier han til VG.
I intervjuet med VG viser Hauge til at Sverige har kommet lenger i utprøving av såkalt induksjonsteknologi, blant annet gjennom et prosjekt på Gotland og et to mil langt veiprosjekt ved Örebro.
Hauge sier at fremtiden er her.
– Dette ligger nok en del frem i tid, men jeg tror dette kommer til å bli fremtiden på norske veier når alle biler og lastebiler er el-fartøy: Da trenger ikke bilistene stanse for å få fylle opp batteriene.
– Sier du at norske hovedveier i fremtiden vil kunne bli el-veier?
– Ja, det er tror jeg, men først må vi komme i gang, og et prøveprosjekt fra havn og opp til Morrows batterifabrikk kan lære oss mer om hvor stor del av løsningen det kan være.
Les hele saken i VG her.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...