Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. juni, 2023
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Dette innlegget ble først publisert i Kystverkets nyhetsbrev.
Stadhavet har til alle tider vært en barriere som har vært en krevende og farlig forsinkelse på sjøveien fra nord til sør. Risikoen ved å passere Stadhavet er et sammenfall av urent farvann, sterke strømmer i sjøen og værmønsteret i området. Det er mange eksempler på at tekniske problemer har skapt farlige situasjoner. Konsekvensen kan være tap av menneskeliv, oljesøl og materielle skader i et område med stor miljøverdi og biologisk mangfold.
Ved å kunne passere Stad i smult farvann er det åpenbare fordeler for skip, mannskap, tidsbruk, miljø og klima.
Ved Stad er det et brudd i stort sett sammenhengende hurtigbåtruter langs kysten fra Nord-Norge til Stavanger. Jeg gleder meg til å se en hydrogendrevet rute bli etablert for å knytte regionen bedre sammen.
Skipstunnelen åpner også mulighetene for enklere å frakte fisken på kjøl med en mye bedre forutsigbarhet, i steden for lastebil. Gevinsten blir lavere klimagassutslipp, mindre veislitasje og lavere ulykkesrisiko.
Når det gjelder prisen på tunnelen tror jeg en ting er sikkert; Å utsette tiltaket vil ikke gjøre den billigere.
Få i gang byggingen så vi kan høste av fordelene, økonomisk, for miljø og klima og kystbefolkningen. Vi trenger lys i begge ender av tunnelen!
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...