Biokarbon er en klimaløsning
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. februar, 2007
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Bellona mener at vraket av den tyske ubåten U864 utenfor Fedje bør heves. En tildekking av vraket kan kun tillates dersom en heving ikke er gjennomførbar, eller hvis en slik operasjon vil føre til uakseptabel spredning av kvikksølv. Bellona påpekte dette tidligere i år i brev datert 29. januar til Fiskeri- og kystdepartementet (FKD). Departementet har ikke besvart innspillene fra Bellona.
Bellonas ga følgende innspill til FKD:
Vraket av den tyske ubåten som var lastet med 65 tonn kvikksølv har fått mye oppmerksomhet. Fiskeridirektoratets anbefaling om at vraket bør tildekkes på sjøbunnen har fått mange til å reagere. På Fedje ønsker både ordfører Erling Walderhaug og en lokal folkeaksjon at heving skal vurderes nøyere. Også Energi- og miljøkomiteens leder Gunnar Kvassheim (V) og nestleder Børge Brede (H) har uttrykt lignende krav.
Bellona vil fortsatt jobbe for at kvikksølvet og vraket av U864 fjernes.
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...