Biokarbon er en klimaløsning
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. februar, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Kroken dro til Russland på offisielt oppdrag for Norge, og skulle møte russiske representanter for å evaluere AMEC (Arctic Military Environmental Cooperation). Hun er viseformann for den norske delen av AMEC-prosjektet.
Fikk ingen forklaring
Til Bellona Web forteller Kroken at hun reiste alene. Hun forteller at hun ble holdt tilbake på flyplassen i fem timer – fra 16.30 til 21.30 onsdag kveld – etter å ha kommet gjennom passkontrollen. Deretter ble hun satt på første fly hjem.
Hun fikk ingen forklaring på hvorfor hun ble sendt ut av landet, og hun fikk heller ingen tolk, men hun forstod at alt var i orden med pass og visum.
– Jeg tror dette kan ha med jobben min å gjøre, sier Kroken til Bellona Web. Hun vet fortsatt ikke om hun er uønsket i landet, persona non grata, midlertidig eller permanent.
Overrasket
Atomfysiker og leder for Russlandsavdelingen i Bellona, Nils Bøhmer, kjenner Ingjerd Kroken godt fra arbeidet med atomavfall i Russland. Han er overrasket over utvisningen:
– Så langt har hun hatt god kontakt med russerne. Det kan være at hun har uttalt seg på en kritisk måte ved en eller annen anledning, men at hun ble erklært uønsket er overraskende.
AMEC-prosjektet
AMEC-prosjektet ble etablert i 1996 og var i utgangspunktet et samarbeid mellom forsvarsdepartementene i USA, Russland og Norge. I 2003 gikk også Storbritannia inn i AMEC.
Formålet har vært å håndtere militærrelaterte miljøproblemer, i hovedsak ubåt-dekommisjonering, i det sårbare arktiske økosystemet i Nordvest-Russland. Prosjektet får økonomisk støtte fra Norge.
Norge forlot prosjektet i 2006. I dag har norske myndigheter observatørstatus i AMEC.
Enormt problem
Problemene med gamle atomubåter på Kola er fortsatt svært store. Det ventes på at rundt 30 ubåter skal hogges opp på en miljøvennlig måte, og det er rundt 22.000 brenselsstaver som må håndteres og lagres på en fornuftig måte.
– Problemet er enormt, og det er de eldste og mest forurensende ubåtene som gjenstår, sier Bøhmer.
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...