
NRK Ytring: Troll i motvind
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. august, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Etter å ha jobbet intensivt med å utvikle Norges første hydrogenbåt i ett år, var teamet bak ikke så rent lite stolte da pressen møtte opp for å se båten for første gang i går.
– Det er morsomt å se at dette fungerer! Alle har vært så engasjerte, både studenter og medarbeidere, så dette er veldig inspirerende, smiler professor Øivind Johannesen fra Høgskolen i Buskerud bredt.
Eneste i Skandinavia?
Sammen med kolleger og studenter fra sin egen høyskole og Høgskolen i Vestfold har Johannesen brukt noen tusen timer og rundt 400.000 kroner på å få en plastsnekke til å kunne gå på hydrogen ved hjelp av brenselceller.
Photo: (Foto: Anne Karin Sæther/Bellona)
Hydrogenet om bord lagres delvis som gass i trykkflasker der trykket er 200 bar, og delvis i fast form ved hjelp av mindre metallhydridlagre.
Med ”full tank” kan Fram 21 kjøre i full fart i sju-åtte timer. Slakker man av på farten kan hydrogenet vare lengre. Fram 21 kan gjøre rundt 4,2 knop.
Blir mer tilgjengelig
Det finnes allerede fyllestasjoner for hydrogenbiler i Stavanger og Grenland. Hydrogenet er kostbart, men ifølge professor Johannesen vil prisen snart kunne ligge på det samme som bensin. Han ønsker å utvide aktiviteten rundt fyllestasjonene, slik at hydrogenet kan brukes på flere typer kjøretøy.
– Hydrogen og brenselceller må komme i større og større grad framover. Det er fortsatt mange som ikke tror på denne teknologien, så vi trenger å få opp øynene til en del politikere. Vi er helt avhengige av at det bevilges penger til videre forskning, sier han.
Fellowship
Både Bellona og professor Johannesen og det fagmiljøet han tilhører har bidratt i utviklingen av store supplybåter som skal bruke hydrogen og brenselceller, gjennom prosjektet Fellowship.
Fellowship er en sammenslutning av norske bedrifter som utvikler verdens første brenselcelle-drevne supplyskip. Disse supplyskipene vil bli brukt i norsk oljevirksomhet av rederiet Eidesvik.
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Klimaendringer er vår tids langsiktige eksistensielle trussel. Samtidig har Norge umiddelbare sikkerhetsutfordringer. – EU skal både trygge og omstil...
EU-kommisjonen lanserte 26. februar tre omfattende initiativer for å redusere energikostnader og styrke Europas grønne omstilling og økonomiske konku...
Bellona frykter at Equinor overdriver kostnaden for gasskraft på Melkøya. – Dette er tåkelegging, sier teamleder CCS i Bellona, Eivind Berstad, til E...