–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. juni, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Indiske leverandører, ambassadøren fra India, norske importører, presse og andre interesserte var til stede under den lille seansen på Lilleaker før helgen, der elbilen Reva ble presentert for det norske markedet.
Elbilen Reva er for tiden verdens mestselgende elbil, og importøren Ole Christian Bye AS har satt seg som mål å selge hundre biler i Norge innen utgangen av 2007.
Fordelene
Høyre-politiker Jan Tore Sanner fikk æren av å avduke en Reva som til hans store fornøyelse var lakkert blå.
– At dette er en indisk bil viser at verden bindes sammen, sa Sanner, og understreket fordelene ved å bruke elbil:
– Denne bilen kjører gratis gjennom bomringen, du slipper årsavgift og kan kjøre i kollektivfeltet.
Fundamentale klimaendringer
Det aller viktigste med elbilen er imidlertid at den ikke slipper ut klimagasser i trafikken.
Sanner snakket da også om klimendringene, som ”nå er så fundamentale at vi står i fare for å ødelegge livsgrunnlaget for milliarder av mennesker og de som kommer etter oss”, og la vekt på at politikere som han selv måtte vise lederskap slik at alle vet hva man har å forholde seg til av krav og muligheter.
Han la til at miljøkravene til produkter vil bli helt annerledes i løpet av den kommende ti- til femtenårsperioden.
Beste miljøvalget
Fra før finnes to norskproduserte elbiler på markedet i Norge: Kewett Buddy og Think.
– Det er fint at det er flere som kan levere elbiler nå, ettersom vi venter på at etterspørselen vil vokse. Det er også bra at vi har et mangfold av elbiler, tilpasset litt forskjellig behov, sier rådgiver i Bellona i Konrad Pütz.
– Elbilen utgjør en nisje foreløpig, på grunn av størrelsen og en noe begrenset kjørelengde, men for mange er elbilen det klart beste miljøvalget. Dessuten er teknologiutviklingen så stor at elbilen vil kunne favne flere og flere, sier Pütz.
Bellona oppfordrer den norske staten, kommunene og arbeidsgivere til å sørge for at ladestasjoner for elbiler blir lettere tilgjengelig i Norge.
Elbilens tid
Chetan Kumaar Maini er viseformann i Reva i India og forteller at det selges rundt 3.000 Reva-biler i år, og at de nå utvider produksjonen.
– Miljøet er veldig klart for dette, teknologien er klar og folk er klare. Samtidig går bensinprisene opp, så vi regner med et stort skifte i løpet av de neste fem årene. Dette vil bli elbilens tid, sier han til Bellona Web.
Elmopeder
Mahesh Sachdev, Indias ambassadør til Norge, fortalte stolt at det nå kjører indiske elbiler over hele verden. Andre indiske produsenter enn Reva i India jobber også med å utvikle to- og trehjulinger som er elektriske.
– Vi håper vi vil kunne få også disse el-tohjulingene til Norge, sa ambassadøren.
40-80 km
Reva kan kjøre 40-80 km på én lading, avhengig av topografi og kjøreforhold. Det finnes andre elbiler på markedet som kan kjøre opptil 180 km pr. lading, men de ulike bilene har ulike fordeler og ulikt design. Strømforbruk per ladning for en Reva er seks kWh.
I tillegg til de nevnte fordelene med elbiler har også elbilene gratis parkering på offentlige p-plasse og rimelig forsikring.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...