
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. november, 2011
Skrevet av: Eivind Hoff
Nyheter
Europakommisjonen vedtok 3. oktober 2011 en spesifikk utslippsverdi for bensin fra tjæresand: 107 gCO2/MJ mot 87,5gCO2/MJ for konvensjonell bensin i, i tråd med anbefalinger fra forskere og miljøorganisasjoner, deriblant Bellona.
Under EUs direktiv for drivstoffkvalitet fra 2009 skal drivhusgassutslipp fra drivstoff (”well to wheel”) ned 6% mellom 2010 og 2020. Drivstoffleverandørene må oppfylle dette målet.
Kommisjonen har bestemt
Utslippsverdiene for ulike drivstoff bestemmes av Kommisjonen, og medlemslandene kan kun stoppe disse beslutningene gjennom kvalifisert flertall. Dette skjer svært sjeldent.
Kommisjonen satt lenge på gjerdet i spørsmålet om hvorvidt de skulle foreslå en spesifikk utslippsverdi for tjæresandbensin.
Kan ende med tvistemål
Når Kommisjonen nå har besluttet dette, vil tjæresandbensin bli vanskeligere å bruke, hvis drivstoffleverandører skal nå 6%-målet (de må i så fall kompensere gjennom annet, mer klimavennlig drivstoff).
Canada har truet med å klage EU inn til WTOs tvisteløsningsorgan dersom tjæresand gis en egen utslippsverdi. Det kan i så fall bli første gang at WTOs tvisteløsning tar stilling til et klimatiltak.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...