– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. august, 2008
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kyst- og fiskeriminister Helga Pedersen har bare bedt Kystverket om å utrede den akutte forurensingsfaren fra den forliste russiske krysseren Murmansk.
– Hun holder lokalbefolkningen for narr, mener Bellona-leder Frederic Hauge, som er mer opptatt av de langsiktige farene ved ”Murmansk”.
80 millioner kroner
Det vil koste om lag 80 millioner kroner å heve skipsvraket som har ligget utenfor Sørvær i Husvik i 14 år.
– Dette er en liten pris i forhold til de langsiktige konsekvensene av vraket, og for å berolige engstelig lokalbefolkning, sier Hauge.
Langsiktige skader
Prøvene av malingen på det forliste krigsskipet inneholder mye bly. Det er også funnet brommerte flammehemmere og PCB. På 1950- og 60-tallet var det vanlig å bruke PCB i kondensatorer i elektronikken.
Photo: (foto: hafslund)
Å fylle opp skip med skrap før opphugging, var vanlig praksis med atomubåter russerne kvittet seg med.Murmansk havnet i fjæra utenfor Sørvær i Hasvik, da den slet seg fra et slep på vei fra Russland til opphugging i India, julaften 1994.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...