– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. juli, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Å kunne benytte kollektivfeltet gjør det ennå mer attraktivt å gå til anskaffelse av el-bil. I tillegg til at man nå kan suse forbi morrarushet følger det miniatyr-utgifter med en el-bil. Ved anskaffelse er det momsfritak, i tillegg er det fritak for vegavgift, gratis bompassering i Oslo, gratis kommunal parkering og gratis ladestrøm mange steder.
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Hilde Barstad, sto i formiddag for den offisielle åpningen av kollektivfeltet. Barstad var glad og stolt over at Oslo nå har tillater el-biler i kollektivfeltet og dette er spesielt på sin plass når Oslo er kåret til Europeisk Bærekraftig By 2003. Selv har kommunen en rammeavtale på 130 el-biler som blir brukt i forskjellige etater.Det gode byliv er et miljøvennlig liv
Alfred Bjørlo, politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet la vekt på at det gode byliv er et miljøvennlig liv også når man skal forflytte seg fra A til B. Han understreket at det skal lønne seg å velge miljøvennlig, både når det gjelder penger, tid og komfort. Grunnen til at samferdselsdepartementet ønsker å prøve ut ordningen med el-biler i kollektivfeltet er at man ønsker å skape et bysamfunn der det å leve miljøvennlig blir en selvfølge fordi det lønner seg for hver enkelt av oss. Bjørlo mente også at Norge som energinasjon har et spesielt ansvar for å utvikle rene energiløsninger og vise vei til et framtidig utslippsfritt og fornybart samfunn. Han avslørte også en visjon om at Norge skal bli et foregangsland i å ta i bruk og teste ut ny teknologi som kan få slutt på de utslippene dagens privatbilisme gir. Bjørlo oppfordret også alle el-bilister om å bruke prøveåret godt.
Photo: Hanne Bakke/Bellona
Totalt 474 el-biler i Oslo/AkershusIngen kollektivfelt er unntatt fra åpningen for el-biler. Mürer understreket at prøveordningen som varer fram til 01.07.04, først og fremst vil bli evaluert etter framkommelighet for kollektivtrafikken og hvor ulykkesutsatt el-bilene viser seg og være.
Bellona som pådytter
Ragnar Akre-Aas fra Norstart, som er en organisasjon som jobber for å tilrettelegge forholdene for el-bilister, motivert av energieffektivitet, helse og miljø, var glad for at denne dagen nå var her og trakk fram helseaspektet med forurensning fra biler. Det er i dag 300 000 lungesyke Norge, og talet stiger raskt. Selvsagt kommer ikke all denne økningen fra eksos fra biler, men å satse på el-bil er også å satse på folks helse.
Han trakk og fram prosessen med å få el-biler i Norge og nevnte spesielt Bellona som en av pådytterne, og de første som tok i bruk el-biler.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...