–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. oktober, 2004
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Den nye elbilen har en motor på ca. 110 hestekrefter, med en antatt toppfart på 150km/t. Bilen har en rekkevidde på maks 300 km mellom hver ladning, og konstruktørene har tenkt den som en tøff, miljøvennlig andrebil å pendle til jobben med. Volvos sjef i Nord-Amerika Dan Werbin sier i en pressemelding at vi ser Volvo 3CC som en fungerende modell for hvordan vi kan utvikle rene, sikre og effektive kjøretøy i fremtiden.
Utviklerne av 3CC anser at det globale markedet er på vei bort fra en bil for alle til en idé om å eie ulike biler for ulike behov. Volvos Monitoring and Concept Centre driver forskning som viser at verden er mer åpen for nye konsepter når det gjelder miljøspørsmål, men at løsningene må være funksjonelle, coole og smarte.
Volvos løsninger får støtte fra Verdensrådet for bærekraftig utvikling, som sier at dersom man skal kunne bevare fordelene med fri mobilitet, må man gå nye veier – inkludert begrensning av utslipp av klimagasser, minsking av trafikkvolumet og å forbedre de nåværende transportalternativene.
Denne første versjonen av 3CC er elektrisk, men meningen er at man etterhvert skal kunne putte en hvilken som helst motor inn i den. El-, bensin-, diesel-, gass- eller eventuelt en kombinasjon – skal etter planen fungere like bra. Elbil-utgaven drives av samme typen batterier som blir brukt i bærbare PCer, og er plassert i det dobbelte gulvet på bilen.
Volvo har med den nye 3CC tatt et langt steg inn på småbil-arenaen. – Men anse denne bilen kun som en rapport på hvor langt vi er kommet i dag, fordi konseptet forandres hele tiden, sier Dan Werbin til svenske Dagens nyheter.
Sjefen for Volvos utviklingssenter i USA, Lars Erik Lundin, sier han tror at det kan gå med bilindustriens tempo- raskt å få en slik bil på markedet. Lundin tror likevel ikke at en bil av denne typen vil være på markedet før tidligst i 2010.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...