Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. juni, 2006
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Helt frem til midten av mai var alt bare fryd og gammen. Byutviklingskomiteen skrev i et utkast til innstilling 19. mai, hvor det blant annet heter at ”Komiteens flertall, medlemmene fra A, H og F, mener at gode rammevilkår for godsvirksomheten i og rundt Alnabruområdet er en overmåte viktig faktor for satsing på godstransport med jernbane i Norge. Derfor er det også særdeles miljøvennlig å satse på næringsutvikling knyttet til dette landets demografiske tyngdepunkt”. Men i begynnelsen av juni fikk pipen en annen lyd – da sa lederen av Oslo Arbeiderparti, Jan Bøhler, i et intervju med Akers Avis Groruddalen at partiet avviser Nyland Syd.
Utbygging av Nyland Syd vil gi mange miljømessige fordeler. Det vil for eksempel føre til 10-12 000 kjøretøykilometer mindre per døgn nord i Groruddalen. I tillegg kommer en forsterkning av positive miljøtiltak gjennom 100 dekar til Alnaparken, samt at plasseringen minimerer negative miljø- og trafikkonsekvenser.
Styreleder Olaf Brastad i Bellona sier til Bellona Web at han anser det siste utspillet til Oslo Arbeiderparti som ren populisme. Det å ikke følge det som reguleringsplanen legger opp til, vil også redusere muligheten for å få mer transport over fra bil til bane, ifølge Brastad. Dessuten vil det også medføre at utslipp fra lastebilene erstatter mer miljøvennlig transport.
– Groruddalen er en av våre mest sentrale transportårer, og vi ser at dalen må bære store belastninger som følge av storsamfunnets transportbehov. I dette tilfellet vil imidlertid belastningen øke dersom ikke reguleringsplanen blir fulgt, sier Olaf Brastad.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...