Nyheter

Over 100 virksomheter har sagt ja til «Det store strømkuttet»

Foto: Jan Lillehamre, Cox

Publiseringsdato: 3. oktober, 2012

Skrevet av: Magnus Borgen

På bare en uke har kampanjen «Ja til det store strømkuttet” samlet inn over 100 underskrifter fra Oslo-virksomheter som vil ha mer energieffektive bygg i hovedstaden.

– At så mange allerede har sagt ja til å støtte kampanjen viser at mer energieffektive bygg er noe leietakerne i Oslo vil ha. De har skjønt at energieffektivisering er som et kinderegg: Det er bra for miljøet, det er bra for bunnlinja og det er snakk om enkle løsninger, sier Guro Nereng, ansvarlig for energieffektivisering i Bellona.

 

”Ja til det store strømkuttet” er en del av Oslo Smart City-prosjektet, som er et samarbeid mellom Bellona, Siemens og Oslo kommune. Kampanjen har som mål å sette fokus på det store potensialet som ligger i energieffektivisering av næringsbygg i hovedstaden. Bare ved å gjøre allerede oppsatte bygg mer energieffektive kan Oslo redusere sitt energiforbruk med 30 prosent. Fra et eget kampanjekontor i Torggata ringer unge miljøvernere derfor rundt til leietakere i Oslo for å få deres støtte til at energieffektivisering er et godt og nødvendig tiltak.

 

God respons

Medarbeiderne på kampanjekontoret kan fortelle at interessen for kampanjen er stor.

 

–  Vi har fått enda bedre respons enn forventet, forteller kampanjemedarbeider Eline Sannes Riiser.

 

– Vi merker at energieffektivisering er et tema som mange er opptatt av og veldig mange av de vi ringer vil ha mer informasjon, sier hun.

 

Kollega på kampanjekontoret i Torggata, Stephen Jørstad, er enig og er svært fornøyd med at over 100 Oslo-aktører allerede har sagt ja til å være med på kampanjen.

 

– Vi er selvfølgelig glade for at vi allerede har fått med oss over 100 virksomheter i kampen for et mer energieffektivt og miljøvennlig Oslo, sier han, men understreker at gjengen på kampanjekontoret satser på å få med seg langt flere.

 

– Vi kommer til å holde på i halvannen uke til, og forventer at mange flere signerer dette oppropet. Vi skal jobbe knallhardt og vise at det nytter å informere og drive positivt påvirkningsarbeid. Energieffektivisering er bra både for folks lommebok og for miljøet, så vi kommer til å hente inn mange flere støttespillere som er opptatt av å bruke energien smartere, avslutter han.

 

Dersom virksomheten der du jobber ønsker å bli med på denne positive Oslo-dugnaden for smartere energibruk, klikk deg inn her:  http://www.smartcities.no/