Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. juni, 2019
Skrevet av: Thomas Theis-Haugan
Nyheter
Statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet fikk i går æren av å trykke på knappen som startet den elektriske trommelen på byggeplassen til Campus Ås.
Det betyr null utslipp av eksos og klimagasser mens den brukes på byggeplassen. I tillegg øker den energiutnyttelsen sammenlignet med vanlige betongblandere.
– Når anleggsmaskiner går over til elektrisk drift innebærer det betydelige fremskritt, sa Bellonas Frederic Hauge da den elektriske trommelen ble satt i gang.
For utslippene fra de tyngste maskinene betyr mye for klimaregnskapet. I Oslo står byggeplassene for 8 prosent av byens CO2-utslipp. Elektrifisering betyr også mye for støy, luftkvalitet og bymiljø.
– Vi har laget en løsning som kan rulles ut på alle betongbiler i drift i dag. Nå trenger vi flere byggherrer til å etterspørre nullutslippsløsninger, slik at dette kan skaleres opp, sier Bellonas fagsjef Christian Eriksen.
Tyske Liebherr har tatt del i prosjektet gjennom sin forhandler i Norge Jørn Glad AS. På den store anleggsmessen Bauma i april viste Liebherr frem en nyutviklet betongbil – helelektrisk fra fabrikk.
Credit: Fredrik Naumann/Felix Features
– Det betyr at det finnes utslippsfrie løsninger både for nyinvestering og for ombygging. Vi er strålende fornøyde med at Liebherr har investert tid og penger i en slik løsning, sier Eriksen.
Betongbilen er utviklet av et konsortium bestående av Bellona, NorBetong, Statsbygg og Jørn Glad AS. I tillegg har Kodyna spilt en sentral rolle i utviklingen av den kompakte retrofit-løsningen. Prosjektet skal nå jobbe videre med å kutte utslipp i betongpumping.
Den første betongbilen med elektrisk trommel skaper entusisme på byggeplassen i Ås. Nå er det slutt på å puste inn eksos fra trommelen mens den går.
– Nå som dette er en realitet, så gleder vi oss til at alle maskinene blir utslippsfrie, sier anleggsleder Andreas Nilsen.
Betongbilen er finansiert med midler fra Pilot-e, som er et felles initiativ mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...