Betongbil med elektrisk trommel på byggeplassen i Ås.
Statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet fikk i går æren av å trykke på knappen som startet den elektriske trommelen på byggeplassen til Campus Ås.
Det betyr null utslipp av eksos og klimagasser mens den brukes på byggeplassen. I tillegg øker den energiutnyttelsen sammenlignet med vanlige betongblandere.
– Når anleggsmaskiner går over til elektrisk drift innebærer det betydelige fremskritt, sa Bellonas Frederic Hauge da den elektriske trommelen ble satt i gang.
Daglig leder i Bellona, Frederic Hauge, var på plass da betongbilen ble satt i drift.
For utslippene fra de tyngste maskinene betyr mye for klimaregnskapet. I Oslo står byggeplassene for 8 prosent av byens CO2-utslipp. Elektrifisering betyr også mye for støy, luftkvalitet og bymiljø.
Må skalere opp
– Vi har laget en løsning som kan rulles ut på alle betongbiler i drift i dag. Nå trenger vi flere byggherrer til å etterspørre nullutslippsløsninger, slik at dette kan skaleres opp, sier Bellonas fagsjef Christian Eriksen.
Tyske Liebherr har tatt del i prosjektet gjennom sin forhandler i Norge Jørn Glad AS. På den store anleggsmessen Bauma i april viste Liebherr frem en nyutviklet betongbil – helelektrisk fra fabrikk.
Christian Eriksen,
Fagsjef i Bellona.
Credit: Fredrik Naumann/Felix Features
– Det betyr at det finnes utslippsfrie løsninger både for nyinvestering og for ombygging. Vi er strålende fornøyde med at Liebherr har investert tid og penger i en slik løsning, sier Eriksen.
Betongbilen er utviklet av et konsortium bestående av Bellona, NorBetong, Statsbygg og Jørn Glad AS. I tillegg har Kodyna spilt en sentral rolle i utviklingen av den kompakte retrofit-løsningen. Prosjektet skal nå jobbe videre med å kutte utslipp i betongpumping.
Glede på byggeplassen
Den første betongbilen med elektrisk trommel skaper entusisme på byggeplassen i Ås. Nå er det slutt på å puste inn eksos fra trommelen mens den går.
– Nå som dette er en realitet, så gleder vi oss til at alle maskinene blir utslippsfrie, sier anleggsleder Andreas Nilsen.
Betongbilen er finansiert med midler fra Pilot-e, som er et felles initiativ mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.