Nyheter

Stor entusiasme for smart energibruk

Publiseringsdato: 16. oktober, 2012

Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit

Da “Ja til det store strømkuttet” ble avsluttet fredag, hadde hele 235 bedrifter og andre virksomheter i Oslo gitt sin støtte til kampanjen. Vålerenga Fotball er en av dem.

Den første fasen av «Ja til det store strømkuttet» er nå avsluttet, etter to og en halv ukes knallhard innsats.

I denne fasen har kampanjen rettet seg mot virksomheter som leier lokaler, for å få fram og vise etterspørselen etter effektive energiløsninger. I neste omgang er målet å få med utleierne på laget i miljøkampen.

En rekke kjente Oslo-aktører som Handelshøyskolen BI, Kikutstua, Øyafestivalen, Tunet Innebandyklubb og Oslo Kino er blant de 235 virksomhetene som har skrevet seg på. I tillegg er tunge nasjonale aktører som Norsk Industri, Innovasjon Norge og Virke med på notene.

– Enkelt å støtte

Vålerenga fotball ble virksomhet nummer 200 da de ga sin tilslutning.

Daglig leder for breddeidretten i Vålerenga Fotball , Morten Sandnæs, stilte gjerne opp for å gi støtte til kampanjen på vegne av klubben.

– Å komme hit og signere denne positive holdningskampanjen er noe jeg gjør med stolthet. Å være med å jobbe for smartere og mer effektiv bruk av energi for å spare miljø og penger er noe alle burde være opptatt av, sier Sandnæs.

Sandnæs forteller at smart energibruk er en viktig del av diskusjonene når klubben nå er i planleggingsfasen av sin nye stadion på Valle Hovin.

– Vi har vært og sett på moderne fotballarenaer rundt om i Europa. I Nederland er det for eksempel stadioner som skal bli helt klimanøytrale. Både med tanke på miljøet  og alle pengene man faktisk sparer på driftsbudsjettet er energieffektivisering noe som står på agendaen. Og det er som kjent aldri dumt å være smart, sier han.

Utfordrer andre fotballklubber

Morten Sandnæs er overbevist om at kampanjer som dette skaper engasjement for ledere av virksomheter i Oslo.

– Energieffektivisering er en enkel sak å forholde seg til. Å kutte ned på unødvendig energiforbruk er det ingen som er motstander av. For oss som holder på med idrett i store haller, på oppvarmede gressbaner og med flomlys på mørke høstkvelder er det nesten en selvfølge å vise frem et engasjement, sier han.

Oslo vil bli smartere

Martin Hviid Nielsen, rådgiver i Bellona, er strålende fornøyd med støtten og det store engasjementet som man har møtt i hovedstaden.  Hver dag i løpet av kampanjeperioden har rundt 20 beslutningstagere i diverse Oslo-virksomheter sagt ”Ja til det store strømkuttet”.

– Bellona ha erfart at det  ikke skal mye til for å overbevise virksomheter i Oslo om sakens viktighet. Folk er positive og det er tydelig at aksjonen engasjerer. Flere ønsker å tenke smart rundt energibruk og vil ha kunnskap om tiltak som hjelper, sier Hviid Nielsen.

Nå er det utleiernes tur

Kampanjen skaper engasjement i hovedstaden, og allerede har over 220 virksomheter gitt sin støtte. Selv om kampanjekontoret nå avsluttes er aksjonen langt fra over.

– Det er gledelig at så mange virksomheter, både små og store, gir sin støtte til kampanjen. Det tyder på at leietakere i Oslo ser en klar sammenheng mellom smart energibruk og lavere strømkostnader. Nå er det utleiernes tur til å gripe denne muligheten, og gi kundene sine energieffektive bygg, sier Christian Jahr, informasjonssjef i Siemens.

Nettsiden: www.smartcities.no

Facebook: http://www.facebook.com/OsloSmartCity

Twitter: https://twitter.com/OsloSmartCity