
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. mars, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Fyllestasjonen ble sendt avgårde fra Fredrikstad til Island i forrige uke med samferdselsminister Torhild Skogsholm og norsk presse som bivånere.
Det blir høytidelig åpning av stasjonen i forbindelse med konferansen Making Hydrogen Available to the Public, som går av stabelen 24. 25. april. Åpningsdagen 24. april er i følge den islandske kalenderen den første sommerdagen, og er valgt for å symbolisere at Island er klar til å ta sine første skritt mot egen drivstoffproduksjon basert på landets egne fornybare energiressurser.
Islandic New Energy Ltd (INE), som står bak konferansen, er et samarbeidsprosjekt initiert av den islandske regjeringen, og danna av det islandske holdingselskapet VisitOrka hf, Shell Hydrogen, Norsk Hydro og DaimlerCrysler. INE har som mål å få Island til å bli den første hydrogenbaserte økonomien i verden, og ser på åpninga av stasjonen som en viktig milepæl i dette arbeidet.
Fyllestasjonen er en del av det EU- støttede ECTOS prosjektet. ECTOS var det første prosjektet INE starta opp og er bygd opp omkring hydrogenfyllestasjonen. På Island er det Shell som skal drive stasjonen på et allerede eksisterende bensinstasjonområde. Anlegget er utformet for direkte tanking på kjøretøyene, som i første omgang er tre hydrogendrevne busser som skal gå i regulær rutetrafikk i Reykjavik i to år.
Les mer om Icelandic New Energy Ltd og konferansen Making Hydrogen Available to the Public
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...