
Skal samarbeide for å utvikle grønne batterier
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. oktober, 2003
Skrevet av: Gunnar Grini
Nyheter
Ubåten skal testes i norsk farvann fra 6. november til juni neste år. Fra november til mars skal testingen foregå utenfor Kristiansand, og den skal der ligge til kai ved den nedlagte marinebasen i Marvika. I løpet av sitt opphold i Norge skal ubåten etter planen også innom Bergen og Stavanger. U-31 er en prototyp for den tyske marinen og er svært spennende fordi den tar i bruk brenselcelleteknologi og hydrogen som energibærer.
Bellona har lenge jobbet hardt for å promotere nettopp hydrogen som fremtidens energibærer i transportsektoren.
Allerede før sin ankomst til norsk farvann har U-31 skapt overskrifter, siden den av noen har blitt forvekslet med de omstridte Dolphin-ubåtene. I følge flere våpeneksperter er disse utstyrt med israelske atomraketter, men det er altså ingen grunn til bekymring. Båten har et helt nytt brenselscelle-system som gjør at den er uavhengig av luft og derfor kan oppholde seg i flere uker under vann. Elektrisk drevne utbåter må til overflaten for å lade batteriene. Dette gjør U-31 til et alternativ til atomdrevne ubåter.
Bellona Web har tidligere beskrevet ubåten mer detaljert.
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
– Dette er fullstendig anti-vitenskapelig og knusende for Norges omdømme som miljønasjon, sier Martin Sveinssønn Melvær i Bellona i en kommetar til a...
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
– Det er med stor glede jeg kan informere om at Stein Lier-Hansen – nåværende administrerende direktør i Norsk Industri – vil bli engasjert av Bellon...