Samfunnsoppdraget om bærekraftig fôr – fast track eller sneglefil?
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. oktober, 2003
Skrevet av: Gunnar Grini
Nyheter
Ubåten skal testes i norsk farvann fra 6. november til juni neste år. Fra november til mars skal testingen foregå utenfor Kristiansand, og den skal der ligge til kai ved den nedlagte marinebasen i Marvika. I løpet av sitt opphold i Norge skal ubåten etter planen også innom Bergen og Stavanger. U-31 er en prototyp for den tyske marinen og er svært spennende fordi den tar i bruk brenselcelleteknologi og hydrogen som energibærer.
Bellona har lenge jobbet hardt for å promotere nettopp hydrogen som fremtidens energibærer i transportsektoren.
Allerede før sin ankomst til norsk farvann har U-31 skapt overskrifter, siden den av noen har blitt forvekslet med de omstridte Dolphin-ubåtene. I følge flere våpeneksperter er disse utstyrt med israelske atomraketter, men det er altså ingen grunn til bekymring. Båten har et helt nytt brenselscelle-system som gjør at den er uavhengig av luft og derfor kan oppholde seg i flere uker under vann. Elektrisk drevne utbåter må til overflaten for å lade batteriene. Dette gjør U-31 til et alternativ til atomdrevne ubåter.
Bellona Web har tidligere beskrevet ubåten mer detaljert.
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...