Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. november, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Prosjektet ble i går offisielt åpnet under en konferanse i Stavanger om bruk av hydrogen til transportsektoren i Norge. Konferansen ble åpnet av en positiv og tydelig samferdselsminister Torild Skogsholm som gav signaler om at regjeringen også i framtiden vil være med på å finansiere hydrogenprosjekter. Samferdselsdepartementet har også vært med på å bevilge penger til Bellonas hydrogenbilprosjekt, og ser på hydrogen i samferdselssektoren som et avgjørende satsningsområde i årene som kommer.
Infrastruktur avgjørende
— Det er gledelig at dette samarbeidsprosjektet nå er offisielt åpnet, og vi i Bellona gleder oss til å kunne kjøre vår hydrogenbil til Stavanger, sier Isak Oksvold, fungerende leder for Bellonas energiavdeling. Veien fram til en hydrogenøkonomi er et langt lerret å bleke og infrastruktur er avgjørende, nettopp derfor er det viktig at vi begynner i denne enden her i Norge. Timingen for åpningen av prosjektet er også veldig gunstig siden Stortinget i forrige uke ba regjeringen om å gå inn for avgiftsfritak for hydrogenbiler på lik linje med elbiler, sier Oksvold. Prosjektet er også viktig for å skape blest om bruk av hydrogen til transport og faktisk vise at dette er realitet i nær framtid.
Norge må posisjonere seg
Oksvold mener det også er viktig for Norge å posisjonere seg som ansvarlig aktør i denne utviklingen, ettersom Norge sitter på nøkkelen til å kickstarte en ren hydrogenøkonomi basert på dekarbonisering av fossile energikilder for hydrogenproduksjon. I EU satses det stort på å få en raskest mulig overgang til en hydrogenøkonomi, og det er derfor avgjørende at Norge som et europeisk land, og som gassnasjon, er med å tar ansvar allerede i en tidlig fase.
Sette Norge på hydrogenkartet
HyNor prosjektet arbeider ut fra en overordnet målsetning om at man i løpet av perioden 2005 til 2008 skal kunne kjøre hydrogendrevne kjøretøy mellom Stavanger og Oslo. I tillegg til at man fremmer bruk av hydrogen i transportsektoren satser man også på å utvikle norsk teknologi og kompetanse i tilknytning til produksjonsteknologier for hydrogen. Prosjektet har en styringsgruppe som består av representanter for store energileverandører, forskningsmiljø, kollektivflåteoperatører og lokale myndigheter i Rogaland. Foreløpig er HyNor et forprosjekt i en innledende fase, og ikke ferdig finansiert.
Følg prosjektet på deres egen hjemmeside her.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...