Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. juni, 2021
Skrevet av: Sunniva Furset
Nyheter
75% av energiforbruket i sjøfasen av norsk lakseoppdrett kan elektrifiseres med dagens teknologi. Ny rapport fra Bellona og ABB viser hvordan norsk lakseoppdrett til havs kan drives med nullutslipp innen 2030.
Om få år kan det også implementeres robuste løsninger som kutter den siste fjerdedelen av dette utslippet. Elektrifiseringsløsningene inkluderer landstrøm, lokal energiproduksjon og alternative energibærere som ammoniakk og hydrogen i kombinasjon med brenselceller og batterier. I dag er bare en drøy tredjedel av elektrifiseringspotensialet realisert – elektrifiseringsgraden på fôrflåter og tilknyttede båter er til sammen kun 38%.
– Vi trenger krav og virkemidler for å få fart på elektrifiseringen av oppdrettsnæringen, sier Frederic Hauge i Bellona.
LES RAPPORTEN HER: Helelektrisk havbruk_hvordan oppnå nullutslipp innen 2030 (pdf)
Se lanseringen av rapporten her:
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...