
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. november, 2000
Skrevet av: Thomas Palm
Nyheter
-Klimasinkene henger fast i gårsdagens problemstillinger og forhandler på vegne av hva industrien mente for flere år siden og ikke hva vi kan gjøre i dag, var omkvedet i teknoleiren. Man er mest opptatt av hvordan forurenserne kan regne seg bort fra utslippskutt, isteden for å fighte for de selskapene som kan gjøre klimajobben.
I dag har vi teknologi som gjør det fullt mulig å produsere og bruke energi uten å forurense, men industrien trenger en klar marsjordre fra politikerne. Det er nettopp fraværet av klar beskjed om stopp i utslipp som er alvorlig. På den ene siden rapporteres det om stadig alvorligere konsekvenser av klimaendringer i Haag og behov for dramatiske utslippskutt, samtidig gjør papirtigerne hva de kan for at forurenserne skal slippe unna reell forandring.
Det er ett paradoks at mens Statoil promoterer CO2-deponering og Shell utslippsfrie brenselcellebiler i Haag, vil ikke byråkratene blant sinkene – på vegne av en klimabekymret befolkning – innfri løftet om nødvendige endringer i energiproduksjonen og transporten.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...