
Stortinget fraskriver seg ansvaret for klimakutt på Melkøya
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. januar, 2025
Skrevet av: Tore Andre Kjetland Fjeldsbø
Nyheter
– Maritim transport langs den nordlige sjørute forblir en dårlig ide. Selv med et varmere klima vil kulde, vind og mørke definere den arktiske vinteren, sa Bellonas seniorrådgiver Sigurd Enge til en fullsatt sal på konferansen Arctic Frontiers.
Mandag 27. januar arrangerte Bellona en sesjon på den store nordområdekonferansen Arctic Frontiers. Den nordlige sjørute går langs den nordlige kysten av Russland i et område preget av lange avstander og røffe vintre. Skulle en ulykke skje langs sjøruten vil det kunne ta lang tid før en søk- og redningsoperasjon kan nå frem til området.
Skulle det gå gale kan det få katastrofale konsekvenser for mannskapet ombord. Det vil også være svært vanskelig å få bukt med et oljesøl langs sjøruten, som for øvrig også er habitatet til en rekke rødlistede sjøfugler.
– Oljelensene vi har tåler ikke sjø over to meter, mye strøm eller sterk vind. De er heller ikke mulig å operere effektivt i mørket og med sjøis. Med andre ord, vi har ikke teknologien til å takle et stort oljesøl til sjøs i den arktiske vinteren, hverken Russland eller andre arktiske land, sa Enge.
Bellona har den siste tiden fulgt nøye med på Russlands skyggeflåte. Flåten består av fartøy som brukes til å omgå vestlige sanksjoner, og sørger for at russisk olje- og gass når frem til betalingsvillige markeder. Disse skipene er ikke bygd for å seile i arktiske farvann, og har heller ikke mannskap som er trent for å seile så langt nord.
– Det er strenge internasjonale reguleringer for hvilke skip som kan seile i arktiske farvann. En rekke av fartøyene i Russlands skyggeflåte bryter grovt med disse reguleringene, sa Enge.
Bellona frykter at denne transportaktiviteten vil øke i takt med Russlands behov for inntekter fra olje og gass. En slik uansvarlig praksis øker risikoen for en alvorlig ulykke dramatisk, og er en tydelig konsekvens av vestlige sanksjoner og behovene til Russlands krigsøkonomi.
Panelet satte også lys på dagens situasjon innen russisk utvinningsindustri, og status for atomaktivitet i russisk Arktis, samt situasjonen for sivilsamfunnet. Blant andre snakket Bellonas Ksenia Vakhrusheva om hvordan Russland nå går for mer mineral- og olje- og gassutvinning i Arktis uten noen mål for å redusere klimagassutslipp eller redusere miljøkonsekvenser.
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...
Denne kronikken av Bellonas Jessica Hough, rådgiver marinbiologi og Alexander Ugland, prosjektleder bioøkonomi, ble først publisert i Akershus Amstid...
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...