Havets julekalender
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. januar, 2002
Skrevet av: Thomas Nilsen
Nyheter
Sterk vind:
Det var den 13. desember i fjor at det sivile lagringsskipet for brukte brenselselementer kolliderte med en utrangert atomubåt av Delta-klassen. Atomubåten lå fortøyd ved marineverftet Nerpa nordvest for Murmansk. Imandra var på vei rundt piren ved marineverftet for å ta ut brukte brenselselementer fra en annen atomubåt av Echo-II klassen da uhellet skjedde.
Det blåste sterk vind da kollisjonen skjedde og dette skal ha vært årsaken til at Imandra plutselig skiftet kurs. En taubåt som assisterte Imandra kunne ikke forhindre kollisjonen med atomubåtens ene styringsvinge.
En kilde i det russiske atomtilsynet Gosatomnadzor sier til Bellona at Imandra under normale omstendigheter ikke ville ha gjort noe forsøk på å legge til piren i slik sterk vind. Men mannskapet ombord hadde det travelt med å få tømt Echo-II ubåten for brukt atombrensel.
Arbeidet tar flere uker og Imandra må være tilbake ved basen i Murmansk innen tredje uke av januar. Ved Atomflot skal brenselselementene lastes over på et ventede tog som skal frakte den til Majak-anlegget.
Piren hvor kollisjonen skjedde ligger like utenfor det sentrale havneområdet til marineverftet. Det skal ha vært både los og skipets eget mannskap på broen da kollisjonen skjedde.
På tross av Imandra sin relativt lave fart i havneområdet var sammenstøtet med atomubåten såpass kraftig at det ble slått hull i det ytre skroget til skipet. Hullet var rundt 5 cm stort. Dette ble oppdaget av dykkere som undersøkte skroget til Imandra den 15. desember. På grunn av vannet som lekket inn fikk Imandra en slagside på rundt 7 grader.
Imandra har dobbelt skrog, og det skal ikke ha vært fare for at båten skulle synke. Det er ikke kjent om atomubåten fikk skader i kollisjonen. Delta-ubåten har to atomreaktorer.
Imandra eies av Murmansk Shipping Company og er spesialbygd for lagring og transport av brukte brenselselementer fra reaktorene til atomisbryterne med base i Murmansk. De siste årene har Imandra også blitt brukt til å ta ut det brukte atombrenselet fra atomubåter i opplag. Bare noen få uker før kollisjonen ble brenselselementene fra de to atomreaktorene i en Viktor-III ubåt tatt ut og lastet ombord i Imandra ved marineverftet Shkval i Polyarny.
–>
Til Murmansk neste uke
Imandra har kapasitet til å lagre brenselselementer tilsvarende seks reaktorkjerner, i overkant av 1500 elementer. I tillegg er det lagret mindre mengder fast og flytende radioaktivt avfall ombord.
Dykkerne som oppdaget hullet i skroget kunne også konstatere at det hadde lekket inn vann mellom det ytre og indre skroget. Det skal nå være satt på en metallplate og vannet skal være pumpet ut. Imandra ble ikke satt i tørrdokk etter uhellet. I steden fortsatte arbeidet med å laste ombord flere brenselelementer fra Echo-II ubåten som ligger i opplag ved Nerpa-verftet.
Imandra vil tidlig i neste uke seile tilbake til Atomflot-basen i Murmansk hvor en del av brenselselementene ombord skal laste over på et ventende tog som skal frakte disse videre til reprosesseringsanlegget Majak i Sør-Ural.
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...
Bellona har deltatt på klimaforhandlingene siden starten, og noterer framgangen innen kvotehandel og finansiering som viktige skritt i riktig retning...