
Skjebnetid for europeisk stålindustri
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
Nyheter
Publiseringsdato: 13. mars, 2006
Nyheter
Nordflåten har fem baser på Kolahalvøya, fra Zapadnaja Litsa i vest til Gremikha i øst (se kart). Ved de forskjellige basene ligger det både operative ubåter og fartøy som er tatt ut av drift. Det er også flere midlertidige lager for atomavfall ved disse basene.
Radioaktivt avfall
Ved de forskjellige basene og skipsverftene ligger det minimum 21.000 m3 fast og 10.000 m3 flytende radioaktivt avfall. Lagringskapasiteten for radioaktivt avfall er sprengt og tilstanden ved lagrene er dårlige. Det finnes ikke et sentralt lager eller deponi i regionen for det radioaktive avfallet.
Brukt atombrensel
Nordflåtens største lager for brukt atombrensel ligger ved Zapadnaja Litsa i Andrjevabukten, omtrent55 km fra grensen til Norge. Til sammen er det lagret omtrent 21.000 brukte brenselselementer. Dette tilsvarer brenselet fra 90 ubåtreaktorer. Brenselet er provisorisk lagret i betongtanker som er i svært dårlig forfatning. En del av brenselselementene er også lagret ute i friluft. Det finnes også et mindre lager for brukt brensel i Gremikha.
I utgangspunktet skal det brukte brenselet transporteres til anlegg i Mayak. Ved disse anleggene reprosesseres brenselet, dvs at det uranet i det brukte brenselet skilles ut og brukes på nytt. Disse anleggene har siden starten i 1948 bidratt til radioaktiv forurensing av store områder på grunn av ulykker og regulære utslipp.Kondemnering av atomubåter
Midlertidige løsninger
For å løse de akutte lagerproblemene, både for det radioaktive avfallet og det brukte brenselet, vil det måtte bygges et sentralt, midlertidig lager som kan lagre avfallet og det brukte brenselet på en sikker måte de neste 50 årene. Dette vil bedre Russlands situasjon, slik at de selv blir i stand til å utvikle endelige løsninger på disse problemene.
Ulykker
1961 og frem til i dag har det vært en rekke ulykker med atomubåtene i Nordflåten. Flesteparten av ulykken har skjedd mens ubåtene har vært på oppdrag, men noen av ulykken har skjedd under bytte av brensel eller reparasjoner.
Blant de seneste ulykkene finner atomubåten Kursk som sank etter en eksplosjon i sine egne torpedoer den 12. august 2000, og drepte hele mannskapet på 118. Ubåten ble senere brakt til overflaten og dekommisjonert.
I august 2003 sank ubåten K-159 under et slep fra Gremikha til opphugging i Poljarnyj i Murmanskfjorden. Av mannskapet på 10, døde 9, etter at ubåten sank under en storm ytterst i Murmanskfjorden.
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...