Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. januar, 2012
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
Se Dagbladets oppslag om saken her.
Ubåten Yekaterinburg forlot tørrdokk i Roslyakovo etter brannen og er på vei til Okolnaya base, hevder kilder i Murmansk.
Okolnaya er en base som er utstyrt med kraner spesielt konstruert for å fjerne ballistiske missiler. Etterpå skal ubåten fraktes videre til Severodvinsk i Arkhangelsk Oblast for reperasjon.
Standard prosedyre
Aleksander Nikitin, leder for Bellonas miljørettighets-senter i St. Petersburg og tidligere ubåtkaptein, sier at det er typisk å la våpen bli værende ombord når det ligger i tørrdokk for kortere reperasjoner.
Om fartøyet eventuelt inneholdt ballistiske missiler med atomstridshoder eller kun test-missiler er fortsatt et åpent spørsmål.
Nekter for våpen
Det russiske forsvarsdepartementet fastholdt at det ikke var noen våpen ombord, på spørsmål fra Bellona i dag, onsdag. Departementet kunne ikke bekrefte at ubåten var blitt fraktet til Okolnaya.
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...