
Svaret på Vestens mineralbehov ligger på land – ikke på havbunnen
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. oktober, 2005
Skrevet av: Svend Søyland
Nyheter
Den nye hydrogenveien er en del av den amerikanske satsningen på hydrogen som drivstoff. I Washington D.C er en egen Shell-fyllstasjon kun for hydrogen allerede etablert, og har siden åpningen i 2004 hatt et tusentalls fyllinger av biler. Foruten General Motors egne hydrogendrevne Opel Zafiraer er det mange andre bilprodusenter på besøk. Ford, Toyota, Kia, Huyndai, Hummer, samt diverse personbiler, SUVer, varebiler og busser har vært innom for å fylle opp tanken. I løpet av høsten vil en tilsvarende fyllestasjon stå klar i New York. I tillegg er liknende hydrogenveier under etablering i California, Tyskland og Norge.
Tilrettelegger for hydrogenbiler
De nye fyllstasjonene er et ledd i arbeidet med å tilrettelegge for hydrogenbiler. Imidlertid er hydrogenbilene fremdeles svært kostbare.
Sergio Ramos, en av GMs hydrogenbilmekanikere, forteller at en bil som GMs Opel Zafira HydroGen 3 håndlages, og at kostnadene ligger på omlag én million USD.
I følge Ramos pågår nå et stort arbeid for å utvikle og forbedre hydrogenbilteknologien, slik at man etterhvert kan utvikle rimeligere og mer effektive modeller for masseproduksjon.– GMs biler sender kontinuerlig data til våre laboratorier, faktisk legges disse også direkte ut på Internett, forteller Ramos. – Vi samler erfaringer som kan brukes til å forbedre neste generasjons hydrogenbiler. Nye biler vil bygges som rullebrett der batteriene vil være brettet og motorene vil være en del av hjulene. De vil være omtrent lydløse. Oppå rullebrettet skal vi bygge ulike type biler, sier han.
Kommersialisering fortsatt et stykke frem
I følge Frank Lynch, president i firmaet Hydrogen Components og styremedlem i Bellona USA, vil det ta tid før hydrogenbiler blir tilgjengelig for kommersielt salg. Dette til tross for det utstrakte satsningsarbeidet som nå pågår.
– Brenselcellene er fortsatt dyre og har en anslått levetid på kun 5000 timer, men når masseproduksjon starter vil prisene begynne å falle, sier Lynch. Jeg har ventet på gjennombruddet siden jeg var med å lage en hydrogenbil for tredve år siden.
I følge Lynch ligger det et enormt potensiale for bruk av hydrogen til andre formål. Brenselceller har allerede med hell vært prøvd i kjøretøyer i sykehus, seilbåter, skyssbåter, mobiltelefoner og innen romfart.
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
– Økt mattrygghet vil kreve at vi gjennomfører den største omstillingen av matsystemet i moderne tid, sa Joakim Hauge, Bellonas internasjonale leder ...
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Klimaendringer er vår tids langsiktige eksistensielle trussel. Samtidig har Norge umiddelbare sikkerhetsutfordringer. – EU skal både trygge og omstil...