Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgruver blir e...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. oktober, 2025
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Asbjørn Torvanger og Øystein Sjølie skriver at vi må være nøye med å vurdere kostnaden for klimatiltak i en kronikk i Aftenposten 2. oktober. Samtidig legger de valgkampens mest misvisende tall til grunn. Det hjelper ingen. Utenom Frp.
Det skriver teamleder Eivind Berstad og rådgiver Mats Rongved, i Bellona i dette innlegget i Aftenposten. Berstad og Rognved svarer på denne kronikken publisert i Aftenposten 2. oktober.
Dette tallet er det verste eksempelet på misinformasjon i valgkampen. Kostnadsanslaget baserer seg på at alle klimatiltak koster 5000 kroner per tonn CO2 redusert utslipp. Dette er helt i det øvre sjiktet av de dyreste klimatiltakene, og lite representativt for majoriteten av klimatiltak. Det blir som å si at kostnaden for Follobanen er representativt for hva jernbane i Norge koster.
Denne useriøse tallbruken ble brukt av Sylvi Listhaug i valgkampen, og uten kritisk faktasjekk gjengitt i et titalls medier.
Majoriteten av klimatiltak koster langt mindre, ifølge kunnskapsgrunnlag fra Miljødirektoratet. Vi skulle ønske samfunnsøkonomene kom med konstruktive innspill til metodikken Miljødirektoratet bruker til å beregne tiltakskost, fremfor å slenge om seg med useriøse tall.
Torvanger og Sjølie fremstiller elbil som et dårlig klimatiltak ved å antyde en kostnad på 5000-12.000 kr per tonn CO2 som ikke er sluppet ut. Vi mener det er misvisende å regne på den dyreste overgangsfasen og at slike utspill bidrar til å undergrave en av de største klimasuksessene i norsk politikk.
Elbil er et av de mest effektive klimatiltaket vi har. Til tross for store investeringsbehov i kjøretøy og ladeinfrastruktur er elbil billigere enn fossilbil på sikt på grunn av lave kostnader i drift. Miljødirektoratet anslår at elbil faktisk har en positiv tiltakskost fra og med 2028. Derfra og utvil elbil gi billigere transport for folk og lavere samfunnskostnader. Uten utslipp.
Bellona er enig i at vi må ha realistiske kostnadsanslag for klimatiltak, men Torvanger og Sjølie sitt lite konstruktive innspill bidrar bare til å polarisere klimapolitikken og svekke tilliten til de beslutningene som tas.
Skal vi lykkes, må vi ha en debatt som tar utgangspunkt i det etablerte kunnskapsgrunnlaget, ikke i karikaturer. Bare da kan vi skape seriøs politikk som både når klimamålene og ivaretar samfunnets interesser, alt annet er rett og slett useriøst.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgruver blir e...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...