
Trainee-program i Brussel
– Dette er det mest spennende og innholdsrike semesteret gjennom hele bachelor løpet mitt. Det har absolutt gitt mersmak og er en bekreftelse på at j...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. oktober, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Rådet skal fungere samlende for nasjonal kunnskap og kompetanse innen feltet forurensede sedimenter, og går i gang med sitt arbeid umiddelbart. Primæroppgavene til rådet er å samle kunnskap og gi råd om gjennomføring av undersøkelser og tiltak.
Bellona har i lengre tid jobbet med problematikken omkring forurensede sedimenter. Spesielt har opprydding i Oslo havn, Trondheim havn og oppfølging av arbeidet i Kamfjordkilen i Sandefjord har stått høyt på dagsordenen.
— Det er et viktig jobb det nyopprettede rådet skal gjøre, og opprettelsen er et signal om at myndighetene tar denne problematikken alvorlig, sier Marius Dalen, fagmedarbeider i Bellona. Dalen mener det er positivt, og absolutt på sin plass, at representanter fra miljøbevegelsen er med i rådet.
Bellona har lenge påpekt viktigheten av helhetlige løsninger for opprydning i gamle miljøgiftsynder. SFT påla i april fylkesmennene at de skal utarbeide fylkesvise tiltaksplaner i løpet av 2005 for de mest forurensede områdene i Norge, og innen 2009 for de resterende fjord- og kystområdene. En av de første oppgavene til Nasjonalt råd for forurensede sedimenter blir derfor å gjennomgå og anbefale videre arbeid knyttet til de fylkesvise tiltaksplanene.
– Dette er det mest spennende og innholdsrike semesteret gjennom hele bachelor løpet mitt. Det har absolutt gitt mersmak og er en bekreftelse på at j...
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
– Økt mattrygghet vil kreve at vi gjennomfører den største omstillingen av matsystemet i moderne tid, sa Joakim Hauge, Bellonas internasjonale leder ...
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...