Nyheter

– Frekk annonsekampanje fra StatoilHydro

(Foto: Finnmark Dagblad)

Publiseringsdato: 11. august, 2008

Skrevet av: Tone Foss Aspevoll

StatoilHydro har lansert en ny reklamekampanje hvor de skryter av sin miljøvennlighet, og trekker spesielt fram CO2-fangst på Snøhvit-feltet. Skammelig, mener Bellona.

I en ny reklamekampanje framstiller oljeselskapet StatoilHydro seg som selskap som tar miljø og klima på alvor. Med manipulerte bilder sammenligner StatoilHydro sitt klimaarbeid med bruk av sparepærer og returnering av kartonger og flasker.

”Vi vil ta en ekstra del av ansvaret, og vi vil være en viktig del av løsningen”, skriver oljeselskapet i annonsekampanjen som startet mandag over flere helsider og dobbeltsider i landets største aviser.

– Dette er ille. StatoilHydro motarbeider klimatiltak aktivt, og er ikke det selskapet de prøver å framstille seg som i disse annonsene, sier nestleder i Bellona Marius Holm.

– Det er ikke dette selskapet står for. Dette tegner et falskt bilde av hva StatoilHydro er i ferd med å bli. Det kommer til å forbli en fossil dinosaur, sier Holm til Aftenposten.

Utslippsgiganten Snøhvit

I kampanjen, som antakeligvis er ment for å styrke StatoilHydros miljøomdømme, framhever selskapet CO2-lagringen på Snøhvit som et av sine klimaarbeid.

– Det er graverende av StatoilHydro å trekke fram Snøhvit som et godt miljøprosjekt, sier Holm.

I mai i år viste tall fra SSB at Norges klimagassutslipp har økt med 3 prosent. Den viktigste enkeltårsaken er ekstrautslippene fra Snøhvit.

I en ny utslippssøknad til Statens Forurensingstilsyn (SFT) ble Statoil Hydro nødt til å mangedoble utslippene. Selv under normal drift kommer Snøhvit til å bli Norges største utslippskilde.

Pålagt CO2-fangst

I annonsen skriver StatoilHydro at et av deres viktige bidrag til å løse klimautfordringene er ”den teknologien vi benytter for å fange CO2 før den slippes ut i lufta. (…) På Sleipner-feltet i Nordsjøen har vi i mer enn ti år sendt CO2 tilbake der den kommer fra, til fjellformasjonene langt under havbunnen. Nå gjør vi det samme på Snøhvit i Barentshavet.”

Men StatoilHydro unnlater å nevne er at norsk gass inneholder mer CO2 enn hva som tillates på det europeiske markedet. Derfor er StatoilHydro nødt til å rense gassen før den kan selges der. Dette er ikke det samme som at all CO2 fjernes.

– Forsøk på grønnvasking

– Dette er forsøk på grønnvasking av StatoilHydro, sier fungerende leder i Bellonas klima- og energiavdeling, Ane T. Brunvoll.

I en av annonsene framstiller oljeselskapet det som om de er kommet godt i gang med vindmøller til havs. Men selskapet holder kun på å bygge en prototype.

– For å forsvare en helside annonse om arbeidet med havvindmøller, må de i det minste ta en stor investeringsbeslutning på området, for eksempel på prosjektet de jobber med utenfor Storbritannia, sier Brunvoll.

I annonseteksten sier selskapet at ”alle må gjøre litt. Vi må gjøre litt mer”.

– Alle må gjøre litt, men en som slipper ut enorme mengder av CO2 må gjøre mye – mye mer enn hva StatoilHydro gjør i dag. De kunne brukt mye mer penger på å satse på fornybar energi og CO2-rensing, mener Brunvoll.

I fossil retning

Nestleder i Bellona Marius Holm mener at selv om StatoilHydro trekker fram noen gode eksempler på klimaarbeid, som CO2-håndtering og vindmøller til havs, så gir ikke StatoilHydro noe godt bilde av hva de kommer til å være i framtida.

– StatoilHydro gir ikke noe godt bilde av hva de kommer til å være i framtida. De går i fossil retning. De investerer i oljesand i Canada, sikter seg inn mot oljeutvinning i Lofoten og nordområdene. De kommer til fortsatt å bidra til fortsatt økte utslipp globalt, sier Holm.