
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. desember, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Kull er billig og tilgjengelig i Kina og India, og ingen kan stoppe dem fra å bruke det. Det vi må gjøre er å få dem til å bruke det på en renere måte, sa Nobuo Tanaka under Bellonas seminar om CO2-håndtering i går.
Tanaka er leder av Verdens energibyrå (IEA), og presenterte IEAs scenario for hvordan atmosfærens CO2-konsentrasjon kan stabiliseres på 450 ppm (parts per million), og oppvarmingen dermed begrenses til to grader.
– Det meste av utslippsveksten i vårt «business as usual-scenario» kommer fra u-land. Det er der den økonomiske veksten vil være størst også, nærmere 40 prosent. Ti prosent av kuttene må komme ved hjelp av CCS, og mye av dette må være i u-land. Hvem som skal betale for det er et annet spørsmål, på mange måter det viktigste spørsmålet her i København akkurat nå.
Bellona-leder Frederic Hauge gikk til frontalangrep på de som kun vil gjennomføre de billigste klimatiltakene:
– Noen ledere snakker om kostnadseffektivitet. Men hvis vi skal se på kampen mot klimaendringer som en faktisk kamp, så må vi gjøre det som fungerer, uavhengig av pris.
– Hva om James Hansen har rett, at vi må få atmosfærens CO2-nivå ned til 350 ppm. Det finnes ikke et eneste scenario for å kutte utslippene så mye som ikke inkluderer CO2-håndtering.
Australias klimaminister Penny Wong skulle egentlig holde et innlegg, men i det de ofisielle forhandlingene plutselig ble gjenopptatt måtte hun forlate Bellona Room, og lot sin stedfortreder Drew Clark tale på vegne av henne.
De andre deltakerne var Graeme Sweeney fra Shell, og Dr. Hardiv Situmeang, som representerte Indonesias myndigheter.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...