
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. juni, 2012
Skrevet av: Kristina Östman
Oversatt av: Ruth Lothe
Nyheter
Forslaget til en felles offshore sikkehetsforordning som kom fra EU-kommisjonen 27. oktober 2011, har vært gjenstand for en intens debatt i mediene og i Europarådet. Nå har diskusjonene også startet i Europaparlamentet, nærmere bestemt i komiteen for industri, research og energi (ITRE).
Forordning versus direktiv
Diskusjonen rundt regleverket har til nå har hovedsaklig dreid seg rundt den juridiske formen på regelverket, drevet fram av olje- og gassindustrien i UK og Norge. Forslaget ble av kommisjonen fremmet som en forordning, altså med iboende lovgivende kraft. Dette er noe Bellona helhjertet støtter. Store deler av industrien går i mot dette, og argumenterer for at byrden av det administrative arbeidet vil kunne skade sikkerhetsabeidet, særlig i land med et allerede godt utviklet sikkerhetsregime. Industrien foretrekker et mindre forpiktende direktiv i stedet.
Debatten har til nå manglet en kontruktiv diskusjon om innholdet i forslaget. Det var derfor et friskt pust da saken var oppe til debatt i ITRE. Her sto innholdet i sentrum, og flere av Bellona og andre NGOer sine innvendinger og kommentarer ble hørt. Det gjaldt for eksempel de miljømessige utfordringene som oppstår ved petroleumsutvinning i Arktis. Mangelen på spesiell hensyntagen til disse sårbare områdene er etter Bellonas mening, en av de største svakhetene ved forslaget.
Les mer på Bellonas engelske nettsider:
NGO suggestions echoed in first EP discussion on offshore safety proposal
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...