Nyheter

Johan Castberg – en varslet katastrofe

Eivind Berstad
Eivind Berstad
Bellona

Publiseringsdato: 19. september, 2023

Skrevet av: Signy Fardal

Bellona har gjentatte ganger avslørt alvorlige forhold på Equinors oljeskip Johan Castberg, og er ikke overrasket over at prislappen nå har økt med 13 milliarder kroner siden i fjor.

– Omfattende designfeil, sveisefeil og ledelsesproblemer hos Equinor blir tragisk nok dyrt for skattebetalerne, som igjen må ta støyten for selskapets alvorlige feil. Vi begynner å se konturene av katastrofeskipet Johan Castberg for alvor nå, sier seniorrådgiver og teamleder i Bellona, Eivind Berstad.

Equinor meldte tidlig tirsdag morgen at prislappen på Johan Castberg har økt med 13 milliarder kroner siden i fjor.

I september 2020 meldte Bellona at Castberg-utbyggingen kunne sprekke med 10 milliarder kroner og kanskje helt opp mot 30 milliarder kroner. Den gang uttalte Equinors direktør for teknologi, prosjekter og boring, Geir Tungesvik, at Equinor ikke kjente seg igjen i påstandene fra Bellona. Fasiten tre år senere er en kostnadssprekk på 23 milliarder kroner. Prosjektet skulle opprinnelig koste 57 milliarder kroner, men ligger nå an til en pris på hele 80 milliarder kroner.

Equinor hevder kostnadene øker på grunn av større arbeidsomfang enn ventet. I oktober 2021 varslet Bellona at det opprinnelige anslaget for arbeidstimer ved Kværner verft på Stord hadde økt fra 350.000 timer til 2.500.000 timer. Dette er en betydelig økning i arbeidstimer som beskriver omfanget av arbeidet som trengs for å rette opp tidligere varslede feil ved sveising og utmattelsesanalyser.

Equinor tviholder på oppstart i 4. kvartal 2024. Bellona erfarer at oppstart vil bli tidligst i 2025, med tilhørende reduksjon i nåverdi for Equinor, øvrige rettighetshavere og den norske stat.

Totalt har Bellona skrevet 4 varselbrev og advart om alvorlige forhold knyttet til kvalitet, sikkerhet og kostnad ved utbygging og drift av Johan Castberg-feltet.

–Vi er alvorlig bekymret for sikkerheten på Johan Castberg. Equinor har tatt snarveier som går ut over sikkerhet og kvalitet, og vi frykter at ikke alle feil blir rettet opp før skipet setter kurs mot de krevende forholdene i Barentshavet, sier Berstad.