
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. februar, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Dette er et av de virkelig store miljøslagene i tiden som kommer, og vi vil oppfordre alle til å vise sin støtte til saken ved å delta i denne underskriftsaksjonen, sier Bellonas fagrådgiver Elisabeth Sæther.
Valg
Ved å følge denne linken kommer du til et underskriftsark som du kan skrive ut. Så kan du samle underskrifter også fra venner og familie før du sender arket i posten til Folkeaksjonen for et oljefritt Lofoten og Vesterålen.
Underskriftene skal overleveres til de partiene som skal forhandle om regjeringsmakt etter valget. Kampanjen gjennomføres i samarbeid med Natur og Ungdom, WWF, Naturvernforbundet og Bellona.
Ny vurdering
Forvaltningsplanen for Lofoten og Barentshavet fra 2006 stengte disse områdene midlertidig for oljevirksomhet fordi statens egne miljøfaglige etater frarådet oljevirksomhet i disse sårbare områdene. Forvaltningsplanen skal opp til ny vurdering i 2010, altså i neste stortingsperiode, Da krever miljøbevegelsen at Lofoten og Vesterålen gis status som varige, petroleumsfrie områder.
Matfat
– Her er det snakk om hvorvidt vi skal tillate oljevirksomhet i det som er Norges og hele verdens matfat. Det vil være helt uakseptabelt å gamble med naturressursene våre på en sånn måte, sier leder av Folkeaksjonen, Gaute Vahl.
Han håper at folk over hele landet skriver under kampanjen slik at de får gjennomslagskraft under høstens regjeringsforhandlinger.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...