Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. januar, 2017
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
– Dette er to av de mest alvorlige hendelsene vi har hatt på norsk sokkel. Selv om det heldigvis ikke førte til dødsfall, viser rapporten at dette kunne endt i tragedie. Det er svært skremmende at Statoil har hatt to så alvorlige hendelser på kort tid, samtidig som de har gjennomført store kostnadskutt, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Han mener Statoil systematisk tåkela de to hendelsene da de skjedde. Nå velger Statoil å legge fram granskingsrapporten en fredag ettermiddag, samtidig som Donald Trump innsettes som president i USA.
– Det sier dessverre mye om Statoil at de gjør alt de kan for å underkommunisere disse hendelsene, sier Hauge.
Vannsøyle 30 meter over dekk
På «Songa Endurance» på Trollfeltet mistet man en barriere da man skulle trekke ut produksjonsstrengen. Strengen føk da seks meter opp i lufta. Før man fikk aktivert sperringer hadde det samlet seg gass i røret, som førte til at store vannmengder ble skjøvet opp på dekk. Granskingen forteller at vannsøylen sto 30 meter over boredekket!
Rapporten forteller også at hydrogenlekkasjen på Mongstad kunne ført til tap av liv. Hydrogen er en selvantennelig og svært eksplosiv gass, og lekkasje kan føre til katastrofe. Lekkasjen skyldtes ganske enkelt korrosjon på et gammelt anlegg, og Statoil innrømmer selv at risikovurderingene deres har vært for dårlige.
– Rapporten viser at begge hendelsene var langt mer alvorlige enn hva Statoil ville innrømme. Vi snakker om høyeste alvorlighetsgrad og fare for liv her. Likevel har Statoil desinformert og løyet, både til media og til alle andre i dagene etter hendelsene. De har hele veien forsøkt å legge lokk på det som skjedde og de ansatte som var til stede har vært redde for å varsle. Det er grunnen til at ingenting har sluppet ut, til tross for at det var over hundre mennesker til stede da vannsøylen sto 30 meter over dekk på Songa.
Skjemmes over Oljedirektoratet
Hauge tror ikke det er tilfeldig at disse ulykkene kommer akkurat nå, midt i en tid med dramatiske kostnadskutt på norsk sokkel.
– Det er skammelig at Oljedirektoratet står og skryter av at borekostnadene er halvert, samtidig som slike ting skjer på sokkelen. Statoil er åpenbart ikke i stand til å gjennomføre sikre boreoperasjoner på sokkelen lenger, sier Hauge.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...