
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. september, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Faktum er at Lexus Hybrid slipper ut nærmere 192 gram CO2 per kilometer, noe som ligger vesentlig høyere enn normalbiler. Bilene med lavest utslipp er faktisk helt nede i 90 gram CO2 per kilometer, hvilket betyr at Lexus SUV-hybrid forurenser over dobbelt så mye som beste tilgjengelige bil på markedet. Det hersker tydeligvis mangel på kritisk sans blant journalister når det kommer til dette. Både Aftenposten og Teknisk Ukeblad har gått i denne fellen.
Bedre med hybrid enn uten
Det må imidlertid legges til at det er bedre at folk kjøper en hybrid SUV med lavere utslipp enn en ordinær SUV. Hybriden har en rekke fordeler med hensyn på utslipp i forhold til biler i samme segment. Det kan man ikke stikke under en stol. Spørsmålet er hvordan man bør markedsføre bilen. Som miljøvennlig? Neppe. Som miljøriktig? Kanskje.
Både for journalister og bilkjøpere er det viktig å ikke la seg forlede av avansert teknologi, men snarere se bak dette og vurdere de faktiske miljøkvalitetene ved disse bilene.
Ville inn i kollektivfelt
Hybrid-hypen kjente tidligere i år ingen grenser. I tillegg til at hybridbilen fikk en velfortjent avgiftslette, ville bilprodusentene og representanter for Arbeiderpartiet slippe hybridbilene inn i kollektivfeltene på linje med el-biler. Dette ville utvilsomt ha ført til at hybridbiler hadde tatt fullstendig av. Så langt kan vi likevel være fornøyd med at kollektivfeltene kun er åpne for de bilene som virkelig fortjener det: Nullutslippsbilene.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...