– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. september, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Faktum er at Lexus Hybrid slipper ut nærmere 192 gram CO2 per kilometer, noe som ligger vesentlig høyere enn normalbiler. Bilene med lavest utslipp er faktisk helt nede i 90 gram CO2 per kilometer, hvilket betyr at Lexus SUV-hybrid forurenser over dobbelt så mye som beste tilgjengelige bil på markedet. Det hersker tydeligvis mangel på kritisk sans blant journalister når det kommer til dette. Både Aftenposten og Teknisk Ukeblad har gått i denne fellen.
Bedre med hybrid enn uten
Det må imidlertid legges til at det er bedre at folk kjøper en hybrid SUV med lavere utslipp enn en ordinær SUV. Hybriden har en rekke fordeler med hensyn på utslipp i forhold til biler i samme segment. Det kan man ikke stikke under en stol. Spørsmålet er hvordan man bør markedsføre bilen. Som miljøvennlig? Neppe. Som miljøriktig? Kanskje.
Både for journalister og bilkjøpere er det viktig å ikke la seg forlede av avansert teknologi, men snarere se bak dette og vurdere de faktiske miljøkvalitetene ved disse bilene.
Ville inn i kollektivfelt
Hybrid-hypen kjente tidligere i år ingen grenser. I tillegg til at hybridbilen fikk en velfortjent avgiftslette, ville bilprodusentene og representanter for Arbeiderpartiet slippe hybridbilene inn i kollektivfeltene på linje med el-biler. Dette ville utvilsomt ha ført til at hybridbiler hadde tatt fullstendig av. Så langt kan vi likevel være fornøyd med at kollektivfeltene kun er åpne for de bilene som virkelig fortjener det: Nullutslippsbilene.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...