Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. september, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Faktum er at Lexus Hybrid slipper ut nærmere 192 gram CO2 per kilometer, noe som ligger vesentlig høyere enn normalbiler. Bilene med lavest utslipp er faktisk helt nede i 90 gram CO2 per kilometer, hvilket betyr at Lexus SUV-hybrid forurenser over dobbelt så mye som beste tilgjengelige bil på markedet. Det hersker tydeligvis mangel på kritisk sans blant journalister når det kommer til dette. Både Aftenposten og Teknisk Ukeblad har gått i denne fellen.
Bedre med hybrid enn uten
Det må imidlertid legges til at det er bedre at folk kjøper en hybrid SUV med lavere utslipp enn en ordinær SUV. Hybriden har en rekke fordeler med hensyn på utslipp i forhold til biler i samme segment. Det kan man ikke stikke under en stol. Spørsmålet er hvordan man bør markedsføre bilen. Som miljøvennlig? Neppe. Som miljøriktig? Kanskje.
Både for journalister og bilkjøpere er det viktig å ikke la seg forlede av avansert teknologi, men snarere se bak dette og vurdere de faktiske miljøkvalitetene ved disse bilene.
Ville inn i kollektivfelt
Hybrid-hypen kjente tidligere i år ingen grenser. I tillegg til at hybridbilen fikk en velfortjent avgiftslette, ville bilprodusentene og representanter for Arbeiderpartiet slippe hybridbilene inn i kollektivfeltene på linje med el-biler. Dette ville utvilsomt ha ført til at hybridbiler hadde tatt fullstendig av. Så langt kan vi likevel være fornøyd med at kollektivfeltene kun er åpne for de bilene som virkelig fortjener det: Nullutslippsbilene.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...